0

Grafiitti kiinnostaa taas

Vireille tullut hakemus malminetsintäluvasta Mäntyharjun ja Pertunmaan rajalle kiehtoo ihmisiä. Kultaa tai muuta metallimalmia Koirakiven ja Karankamäen ympäristöstä tuskin löytyy, mutta teollisuudessa käytettävää grafiittia seudulta on louhittu aiemminkin.
Peruveden rannalla Kärpälässä toimi 1850–1947 iso grafiittikaivos. Kaivos oli Etelä-Savon suurin, mutta merkittävä myös Suomen mittapuun mukaan.
Grafiittia on käytetty vanhastaan metalliteollisuudessa, voiteluaineiden tuotannossa ja lyijykynien valmistuksessa. Nykyisin sitä käytetään myös esimerkiksi erilaisissa pinnoitteissa, akuissa ja paristoissa.
Jokaisessa sähköautossa on noin 50 kiloa grafiittia. Hybridiautoissa grafiittia on noin 10 kiloa, kannettavissa tietokoneissa 100 grammaa ja älypuhelimissa 15 grammaa.
Grafiitin kysyntä on käyttökohteiden lisääntyessä maailmanlaajuisesti kasvanut. Samaan aikaan suurin tuottajamaa Kiina on joutunut sulkemaan kaivoksiaan. Ilmansaasteet aiheuttavat ongelmia, joiden ratkaisemiseksi viranomaiset sulkevat useita grafiittikaivoksia ja tuotantolaitoksia.
Kaivosteollisuus on viime aikoina joutunut Suomessakin silmätikuksi muun muassa Talvivaaran päästöjen ja huonosti valvottujen ympäristölupien takia. Suotta ei Etelä-Savon maakuntakaavassa ole liitetty kaivosalueille suunnittelumääräystä, jonka mukaan ”alueiden käytöstä ei saa aiheutua haittaa alueen pinta- ja pohjavesille”.
Vaikka Pertunmaan kunnanhallitus antoi Oy Fennoscandian Resources Ab:n malminetsintähakemuksesta myönteisen lausunnon, varsinaiseen kaivostoimintaan on kuitenkin vielä melkoisesti matkaa. Tutkimukset lupineen voivat viedä vuosia.

Timo Ruotsalainen
timo.ruotsalainen@pitajanuutiset.fi

13 kommenttia aiheesta “Grafiitti kiinnostaa taas

  • 8.9.2016 at 23:50
    Permalink

    Tämä on mahtava uutinen seutukunnalle! Eniten kuntalaisia kuitenkin huolettaa, miten alueelle sovitettu golf-kenttä laajennus 72-parin radaksi onnistuu, jos kaavailluille aluille tuleekin teollisuutta? Kumpi väistää tarvittaessa, teollisuus vai matkailu? Voisiko Pitäjänuutiset selvittää epäselvää tilannetta maanomistajilta ja kunnan päättäjiltä sekä kirjoittaa muutenkin mielenkiintoisen alueen kehitysnäkymistä, varsinkin nyt kun motelli on kiinni ja yleisessä myynnissä?

    • 19.9.2016 at 22:05
      Permalink

      Eikös siellä Pertunmaan kunnan puolella ole vielä yleiskaavatyö alkuvaiheessa. Kaipa sinne kaavaan yksi kaivosmerkintä nyt pitää laittaa jos mielitään kuntaan kaivosteollisuutta. Missä vaiheessa tämmöisten hankkeiden YVA- kierrokset alkaa ? Onkohan siinä valtausluvassa mitään rajoitusta , kuinka syvälle tutkimuksia voidaan tehdä ? Paljon on vielä avoimia kysymyksiä !

  • 9.9.2016 at 09:07
    Permalink

    Malminetsintälupa on tullut varmaankin monelle melkoisena yllätyksenä ja kartoitettava alue on laajuudeltaan ulottumassa ainakin kolmen maanomistajan kiinteistöille. Toivottavasti kaivoshanketta valmisteleva yritys on informoinut riittävästi maanomistajia. Pertunmaan kunta on laatimassa alueelle yleiskaavan muutosta , mikä lienee tässä vaiheessa vielä alkuvaiheessaan. Tässä kaavamuutoksessa pitää nyt mielestäni tehdä linjauksia mahtuvatko matkailu ja kaivostoiminta Koirakiven risteysalueen ja Pöylinniemen väliselle alueelle sopuisasti vai valitaanko vain toinen toimiala kärjeksi. Matkailun masterplan- hanketta laadittaessa ei ollut tietoa kaivossuunnitelmista, joten FCG:n laatima selvitys ei osannut ottaa huomioon tätä alueelle jo ”perinteikästä” toimialaa. Peruveden itärannalla oleva Kärpälän grafiittilouhos oli pinta-alaltaan vajaan hehtaarin suuruinen ( n. 40 metriä syvä ) ja nyt tutkimusten kohteena oleva Piippumäen varausalue on 35 hehtaaria – joten siinä hieman mittasuhdetta keskustelun pohjaksi.

  • 9.9.2016 at 19:46
    Permalink

    Alueen matkailuhankkeen vetäjä Tuomo Orasmaa on huolissaan kaivoshankkeen tiedoituksesta maanomistajille. Mäntyharjun kunnan pöytäkirjoista, hallinto-oikeuden sekä korkeimman hallinto-oikeuden asiakirjoista on luettavissa, että ainakaan alueen matkailuhankkeesta ei ole juurikaan tiedoitettu alueen maanomistajille.

    Mäntyharjun kunnanhallituksen pöytäkirjassa 01.09.2014 liite 2, s .9/13 lukee näin: ”Emme missään vaiheessa ole hyväksyneet sivullisten luvatta ja sopimatta käynnistämää golfkentän kaavoittamista tilallemme. LIITE D. Kaavan suunnittelu alkoi 2011 salassa merkittävältä osalta maanomistajia.”

    Matkailuhanke alueella ei ole kehittynyt viimeisen viiden vuoden aikana juuri ollenkaan, eikä tähän surkastuneeseen kehitykseen ole näköpiirissä piristymistä. Golfkentän alueeksi varattu 50 hehtaaria ei riitä kunnolla edes 9-reikäisen kentän rakentamiseen eli tulevaisuus tuo vain tynkä-kentän, jota on hankala edes markkinoida.

    Kaikesta päätellen teollisuus on alueen paras kehitysnäkymä muiden suunnitelmien edustaessa lähinnä silkkaa kylähulluutta yli kuntarajojen.

  • 9.9.2016 at 20:32
    Permalink

    Huvittaa lukea alueen kehittäjien kommentteja. Tukes on vuonna 2012 myöntänyt kyseiselle yhtiölle huomattavan laajan etsintäluvan, Lupatunnus VA2012:0075, varausalueen koko 515,71 neliökilometriä!

    Tällä luvalla on saanut tutkia myös golfkentän alle suunniteltuja maita. Ei tämä mikään yllätys ole, ehkä matkailuhankkeen vetäjille kyllä, mutta ei muulle yleisölle.

    Ei ole pohdiskelemisen arvoista mikä osuus matkailun kehittämisellä on ollut alueen kehitykseen. Kyllä teollisuus tuo aivan eri tavalla työpaikkoja ja arvonnousua kuin matkailu konsanaan ja siten teollisuuden toimiala tulee olemaan alueen kärkiala. Metsäteollisuus etunenässä, toivottavasti kaivosteollisuuskin.

    Matkailun kehittäminen Peruveden eteläpäässä on epäonnistunut totaalisesti, kuntakin on vetäytynyt hankkeesta ja aivan aiheesta. Joidenkin 30 vuotta sitten kannattavien liiketoimintamallien soveltaminen tähän päivään on osoittanut kehityskelvottomuutensa, valitettavasti.

  • 9.9.2016 at 21:10
    Permalink

    Kärpälän kaivos toimi lähes sata vuotta ja oli alueeltaan hyvin pieni. Toivottavasti tämä monikymmenkertainen alue toisi etsinnässä positiivisen tuloksen ja kaivos voisi tarvittaessa laajentua tien yli Mäntyharjun puolelle! Hullunkurista olisi luulla, että keskeneräiset matkailukohteet voisivat varata naapureilta alueita omiin tarpeisiinsa, varsinkaan sopimatta asiasta! Vastahan tuosta pari vuotta sitten kirjoitettiin lehdessä, että asioita jouduttiin selvittämään maaoikeudessa, kun järkeä ei muutoin löytynyt. Kyllä kaivosteollisuudessa on huomattavasti enemmän potentiaalia kuin turhissa urheilupaikossa, meillähän on hyvin toimiva ja kunnallisesti palkittu Väntti-Golf! Ei näin pieneen pitäjään kahta toimivaa kenttää mahdu, kun ei ole pelaajiakaan.

  • 9.9.2016 at 22:18
    Permalink

    Luin jo aamulla jutun ja mietin mistä tämä Orasmaa ja matkailuselvitys on tuttu. Sitten muistin, olen lukenut matkailuselvityksen sisällöstä Etelä-Savon Maakuntaliiton 2.vaihemaakuntakaavan valmisteluaineistosta saadusta palautteesta ja maakuntaliiton vastineesta kuluvan vuoden huhtikuulta.

    FCG oli spekuloinut oikoratavarauksen kavennuksella, linjan muutoksella tai jopa kokonaan poistolla! Kuuluukohan näin tärkeät asiat johonkin matkailun kehittämiseen, muutoshan vaikuttaisi Pohjois-Savon ja sitä pohjoisemman alueen kulkuyhteyksiin? Onkohan tässä harhauduttua jo kokonaan pois yhden pienen järven matkailun kehityksestä johonkin aivan muuhun?

  • 10.9.2016 at 12:36
    Permalink

    Keskustelun pohjaksi tarjotaan mittasuhteita. Pieni hehtaarin kokoinen ja melkein sata vuotta toiminut Suomen merkittävin grafiittikaivos verrattuna 35 hehtaarin tutkimusalueeseen. Nykyteknologia on kehittynyt runsain mitoin 150 vuodessa, malmi saadaan helpommin talteen jne. Iso 35 hehtaarin alue on varsin potentiaalinen kohde ja alue voi vielä laajentua tarjoten elinkeinoelämälle runsain mitoin mahdollisuuksia.

    Matkailun kehittämiseen kaivataan myös mittasuhteita. Matkailu hanketta kehuttiin aikanaan alueen kärkihankkeeksi. Investointeja olisi pitänyt tulla kymmeniä miljoonia. Hankeaika on jo loppunut ja tulos ei vastaa odotuksia. Investointeja on tullut enkä muutamia kymmeniä tuhansia. Työpaikkoja ei ole tiettävästi tullut yhtään. Alue on vain supistunut ja kuihtunut mm. Mäntymotelli lopettanut toimintansa. Alueen mökkiläiset vastustavat hanketta hallinto-oikeudessa. Alueiden hallinnasta on käyty kiista maaoikeudessa. Jokainen voi vetää näistä asioista johtopäätöksiä miten realistinen tämä matkailuhanke on ollut, kun mitään konkreettista ei ole saatu aikaan?

    Jos alue sijaitsisi Mäntyharjun puolella, niin tuskin asioita saataisiin sopuisasti hoidettua. Koska alue on Pertunmaalla, on paljon suuremmat onnistumisen mahdollisuudet ja uskon alueen maanomistajilta löytyvän tervettä näkemystä löytää oikea linjaus matkailun sijoittumisessa tähän kuvioon. Pertunmaalla on Pöylinniemi, joka on toiminut viimeiset 10 vuotta yhtä hiljaisella liekillä kuin motelli tällä hetkellä. Tässä oiva mittasuhde keskustelun pohjaksi.

    Jokin valtatie 5:n liikenteen möly-ulinassa tehtävä urheilusuoritus ja sen ympärille rakennettava matkailu tuskin tulee pelastamaan alueen kehitystä jatkossakaan.

  • 11.9.2016 at 20:44
    Permalink

    Mäntyharjun golfkentän ja alueen matkailu muistuttaa aika paljon Pornaisissa olevan Kotojärvi Golfin tilannetta. Alueen kehittäminen maaoikeudessa ja kunnan vetäytyminen omistuksesta on aiheuttanut tilanteen, jossa matkailun kehittäminen antaa enemmän negatiivisia mielikuvia positiivisten sijaan.

    Golf oli 1990-luvulla suurta muotia ja moni suomalainen osti innokkaana kalliita osakkeita golfkenttäyhtiöistä. Nyt harrastus on muuttunut joillekin velkavankeudeksi, sillä osakkeista ja niihin liittyvistä vuosimaksuista on vaikea päästä eroon.

    Mäntyharjun tapauksessa taitaa olla yksinkertaisesti kysymys siitä, että on tehty monella tavalla kannattamattomia päätöksiä vailla taloudellista pohjaa? Konseptia ei kannata monistaa Pertunmaan puolelle.

  • 12.9.2016 at 19:16
    Permalink

    Voisihan kaivostoiminta tulla tasapuolisesti tien yli myös Mäntyharjua vaurastuttamaan , tuomaan työpaikkoja ja samalla vesistökin voisi puhdistua. Näinhän tapahtui Sotkamossa – melkein.
    Taitaa nämä kaivosvarausten maanhankinnat mennä aika suoraviivaisesti lunastusmenettelyn kautta ja tässäkin harjoituksessa voi tulla valitukset sotkemaan hienoa menestystarinaa.

  • 21.9.2016 at 05:53
    Permalink

    Tämä edellä olevan linkin MOT ohjelma antaa realistisen kuvan maamme vapaa-ajan harrastusten osaketilanteesta. Suuri osa golfkentistä on vaikeuksissa eikä projektit etene. Osa hankkeista tulee väkisin jäämään varsinaisiksi irvikuviksi. Erityisesti ne, jotka perustuvat yhteiskunnan tukirahojen keinotteluun hyödyntämään yksityisten tahojen etuja.

  • 23.9.2016 at 22:44
    Permalink

    Jos oikein tarkkoja ollaan, niin alueella on muitakin varauspäätöksiä, kuten todella suuri Piippumaki 2 -alue, koko 94,68km², TUKES lupatunnus VA2015:0034.

    Tällä luvalla saa etsiä mineraaleja mm. Kuortissa ja Mäntymotellin ympäristössä.

    (http://94-199-118-186.metro.internet.fi/Tiedostot/kaivokset/Varauspaatokset/Varaus_p%C3%A4%C3%A4t%C3%B6s_ja_kartta_VA20150034.pdf)

    Tämä vaarantaa Mäntyharjun kunnan suunnitelmat golf-kentästä, jos kaivos ulottuu Pertunmaalta Mäntymotellille saakka! Kaavoitus kannattaisi keskeyttää tutkimustulosten valmistumiseen saakka?

Comments are closed.

Viikon kysymys

Sorry, there are no polls available at the moment.