Veistos kiinni topakasti

Velj’Puolj’ (Taidepoliisi) -veistos ei saanut seisoa paikoillaan Mäntyharjun kiertoliittymässä täyttä kesääkään. Se kaadettiin viime keskiviikkona, jolloin pronssista, alumiinista ja teräksestä valmistettu veistos naarmuuntui sekä hahmolta irtosi pää ja sormi. Vahingonteon tuottamuksellisuudesta kertoo, että veistos ehdittiin nostaa välillä paikoilleen, mutta se kaadettiin heti uudestaan.
Ilkivaltakaksikon aiheuttamat vahingot ovat mäntyharjulaisille veronmaksajille tuntuvat. Patsaan kuntoon saaminen maksaa. Teoksen omistaa sen tekijä, savolaisen velmumaisista taideteoksistaan tunnettu ja Pro finlandia -mitalilla palkittu kuvanveistäjä Pekka Kauhanen. Patsas siirtyy Kauhaselle korjattavaksi.
Kaltoin kohdeltua teosta ei palauteta enää Mäntyharjuun. Sitä ei voi pitää ihmeenä. Tuomas Hoikkala taidekeskus Salmelasta arvioi Iltasanomissa veistoksen arvoksi noin 100 000 euroa. Melko kallis jalkapalloksi.

Mäntyharjun kunta oli lainannut veistoksen Salmelasta, jossa Velj´puoli oli ollut viime kesän näyttelystä lähtien. Viisivuotinen yhteistyösopimus on kunnalle hyvä diili. Kunta maksaa 33 000 euron vuotuisen tukisumman, koska kunta katsoo edistävänsä markkinointiaan Salmelan avulla. Molemmat osapuolet hyötyvät.
Vuoden-kahden välein vaihdettava taideteos lisää varmasti kunnan huomionarvoa enemmän kuin liikenneympyröissä tavallisesti nähdyt teräsharkkoviritykset. Veistosratkaisun avulla Mäntyharju sai myös ratkaistua kätevästi, miten päästä eroon ylipitkäksi kasvaneista ympyrän mäntyistutuksista.
Suuren metallipatsaan kaataminen on harvinaista ilkivaltaa. Esimerkit muualta todistavat, että patsaat voivat säilyä vilkkaammissakin kohteissa pystyssä vuosikymmeniä tai jopa -satoja.
Herääkin kysymys, hoidettiinko veistoksen kiinnittäminen jalustaan turhan heppoisesti? Julkisella paikalla pitää varautua siihen, että joku voimainsa tuntoon hankkiutunut kokeilee nojata outoon patsaaseen vähän raskaammin.

Tai ehkä jalustan pitäisi olla korkeampi. Kun Espoon Tapiolaan tilattiin viime vuosikymmenellä liikenneympyrään sijoitettava patsas, Pekka Kauhanen suunnitteli sen metallilieriöiselle alustalle. Tapiolan Taidepoliisi ulottuu viiden metrin korkeuteen ja on saanut olla rauhassa jo yli kymmenen vuotta. Patsas on koppalakkinen, mutta muistuttaa muuten suuresti Mäntyharjussa potkituksi joutunutta, matalalle jalustalle suunniteltua Velj´puolta.
Korkea jalusta toimisi arvattavasti paremmin Mäntyharjussakin. Tukevasti maahan ankkuroitu liukas lieriö on alusta, jota pitkin on hankala reisiä ylös, yhteisin varoin pystytettyjä taideteoksia särkemään.

timo.ruotsalainen@pitajanuutiset.fi