Veteraaneja palvellaan monipuolisesti

Täsmennyksinä Maija-Liisa Koposen kirjoitukseen (Pitäjänuutisten verkkolehti 6.8.) haluamme tuoda esiin veteraanien kotiin vietävistä palveluista, että Etelä-Savon sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymässä veteraaneja kuullaan ja myös palvellaan monipuolisesti. Palveluseteli ei ole ainut tapa auttaa.

Rintamaveteraanien kotiin vietäviä palveluja toteutetaan Essotessa Valtionkonttorin ohjeistuksen mukaisesti palvelutarpeen arviointiin perustuen. Ohjeistus on kokonaisuudessaan nähtävänä Valtionkonttorin www-sivuilla osoitteessa: http://www.valtiokonttori.fi.

Palvelut rahoitetaan Valtionkonttorin kuntakohtaisesti myöntämällä määrärahalla. Yhtenäisellä ohjeistuksella pyritään asiakkaiden oikeudenmukaiseen kohteluun.

Veteraanien kotiin vietävät palvelut voidaan järjestää eri tavoilla tuotettuina. Rintamaveteraaneille järjestetään Essoten alueella kotiin vietäviä palveluja kuntayhtymän omana palvelutuotantona, ostopalveluna ja palvelusetelillä. Tämä luo asiakkaalle mahdollisuuksia valita eri palveluvaihtoehdosta hänelle soveltuvimman palvelun yksilölliseen tarpeeseensa.

Rintamaveteraanien kotiin vietäviä palveluja myös kehitetään Essotessa koko ajan asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa. Juuri tällä hetkellä kehitämme erityisesti yritysten kautta saatavia palvelusetelien avulla annettavia palveluja. Samalla myös yhtenäistämme palveluja ja laajennamme niitä koko Essoten-alueelle, koska olemme melko uusi organisaatio.

Rintamaveteraanien kotiin vietävien palvelujen kehittämistarpeet on tunnistettu myös Pertunmaalla. Asiakkaat ovat toivoneet erityisesti palvelusetelin käyttömahdollisuuksien varmistamista rintamaveteraanien kotiin vietävissä palveluissa.

Palveluseteli on sinänsä toimintamallina käytettävissä, mutta kuten Koponenkin on kirjoituksessaan huomannut, yrittäjien hakeutumiseksi palvelusetelipalvelun tuottajiksi tarvitaan vielä Essotelta viestintää ja opastusta. Pertunmaalla tullaankin järjestämään yrittäjille syksyn aikana tilaisuus, jossa kerrotaan palvelusetelistä ja avustetaan palvelusetelipalvelujen tuottajaksi ryhtymisessä.

Rintamaveteraanit ovat myös saamassa Pertunmaan hyvinvointialueella oman palveluohjaajan kotiin vietäviin palveluihin.

Essote haluaa omalta osaltaan kehittää rintamaveteraanien palveluja heidän tarpeidensa mukaisesti. Asiakaspalaute, esimerkiksi Koposen kirjoitus on meille arvokas asia kehittäessämme työtämme. Palvelusetelipalvelujen tuotannossa asiakkaiden toiveet voivat toimia myös yrittäjälle kannustimena tai kannustimena yrittäjyyteen.

Lisätietoja rintamaveteraanien palveluista voi kysellä Palveluneuvosta p. 015 211 557.

Maija Loponen
Palvelupäällikkö
Vanhus- ja vammaispalvelut
Pertunmaa, Essote

Marju Kämppi
Veteraaniasioista vastaava palveluohjaaja
Essote

Kommentteja aiheesta “Veteraaneja palvellaan monipuolisesti

  • 11.8.2017 at 16:53
    Permalink

    Voi liirumlaarum! Virkamies/nainen voi aina puolustella tekemisiään kauniilla virkamieskielellä, kuten tässäkin tapauksessa. Toki heillä on siihen oikeutensa, mutta kun katsoin tuota Valtiokonttorin ohjeistusta, niin mielestäni siellä ohjeistetaan tarjoamaan juuri senkaltaisia palveluita mitä tässä tapauksessa on toivottu. En tiedä miten innokkaasti Palvelupäällikkö on etsinyt ratkaisuvaihtoehtoja, mutta maallikosta tuntuu kovin heikolta toiminnalta.

Comments are closed.