Polkupyörä ja perikato

Historian opettajallani oli tapana sanoa, että polkupyörä pelasti Suomen perikadolta. Ennen polkupyörän keksimistä puolisoa etsittiin lähinnä omalta kylältä ja moni päätyi yksiin lähisuvun väen kanssa. Polkupyörän selässä maisema vaihtui sen sijaan nopeasti ja riiausreissuille lähdettiin myös naapurikylien puolelle.
Mäntyharjun historiassa rautatie oli aikoinaan polkupyörään verrattava mullistus. Savon rata avasi ihmisille täysin uuden ikkunan ulkomaailmaan. Reilut 100 vuotta sitten Mikkeliin pääsi junalla puolessatoista tunnissa. Sitä pidemmäs harvalla oli asiaa. Useimmille riitti kyyti Hietasen, Varpasen tai Voikosken pysäkeille. Helsinkiinkin olisi päässyt, mutta yhdeksän tunnin junareissu oli monille liikaa. Pitkämatkalaisen maineen sai, jos putputteli Kouvolaan saakka. Ja olipa lähellä, ettei junalla olisi päässyt Puumalaan. Tuohon aikaan yhtenä suunnitelmana oli kiskojen vetäminen Puumalan kautta Viipuriin. Mikäs siinä. Olisihan se mukavaa päästä vaikkapa Siltakemmakoille raiteita pitkin.

Rautatie toi monille myös leivän pöytään. Yksi heistä oli ukkini perhe. Ukin isä työskenteli Mäntyharjun asemalla vaihdemiehenä. Junan mukana on tullut myös rytinää. Vuonna 1918 kiskoja pitkin Mäntyharjulle saapui sisällissota. Taisteluja käytiin juuri rautatien hallinnasta, sillä se oli selvästi nopein tapa liikkua. Kiepin siltakin posautettiin ilmaan, kun valkoiset yrittivät estää punaisten etenemisen kohti pohjoista.
Tänä päivänä siltoja ja seudun tiestöä eivät kuitenkaan uhkaa pommit, vaan rapistuminen. Monttuja saa väistellä joillakin teillä kuin miinoja ikään. Laitan toivoni maanteille jossain vaiheessa tuleviin itseohjautuviin autoihin. Toivottavasti ne osaavat väistellä myös maanteissä olevat kuopat.

Ei nykyiseltä liikennerintamalta sentään pelkkää huonoa kuulu. Mäntyharjun kunta suunnittelee tukevansa Mikkelissä työssäkäyviä 100 eurolla kuukaudessa. Taustalla on Matkahuollon irtisanoutuminen seutulippusopimuksesta, joka on moninkertaistanut bussimatkaajien matkakulut. Hinnankorotukset ovat olleet monelle matkailijalle kohtuuttomia. Kun ennen kuukauden voimassa olevan seutulipun sai 90 eurolla, nyt 42 matkan sarjalipusta saa pulittaa 293 euroa. Kunnan ja liikennöitsijän kaavaileman yhteistyön myötä maksettavaa jäisi enää 118 euroa. Aika hyvä vastaantulo.
Kunnan kannattaa pitää kynsin hampain kiinni jokaisesta työn perässä matkaavalta. Kuussa maksetun satasen tilalle tulee veroina useampi mokoma tilalle. Historian opettajaani mukaillen: pitäkööt hyvät liikenneyhteydet Mäntyharjun elävänä tulevaisuudessakin. Perikadosta puhumattakaan.

lasse.laitinen@pitajanuutiset.fi

Viikon kysymys

Uskotko Mäntyharjun terassitalohankkeeseen?

Näytä tulokset

Loading ... Loading ...