Opiskelijoiden pisteytys uhkaa yleissivistystä

Yliopistojen opiskelijavalintoja ollaan rukkaamassa isolla kädellä. Todistusvalintaa pohtinut työryhmä esitteli viime viikolla uuden pisteytysehdotuksen, joka antaisi matematiikalle ylivallan lukiolaisten jatko-opinnoissa. Uudistuksella on suuri vaikutus myös Mäntyharjun lukiossa opiskelevien jatko-opintoihin ja ainevalintoihin.
Ehdotuksen mukaan jatko-opintoihin pääsyssä suosittaisiin tulevaisuudessa menestystä pitkässä matematiikassa ja äidinkielessä. Käytännössä uusi pisteytysjärjestelmä tekisi pitkästä matematiikasta tärkeimmän kirjoitettavan aineen jatko-opintosuunnitelmista riippumatta. Pitkän matematiikan laudatur ajaisi opiskelupaikan haussa kaiken muun opintomenestyksen ohi, vaikka jatko-opintojen suuntana olisi humanistinen tai yhteiskuntatieteellinen ala. Menestys reaaliaineissa tai kielissä ei siis tuottaisi opiskelijalle yhtä hyviä jatko-opiskelumahdollisuuksia.
Toteutuessaan uudistus laittaisi oppiaineita uuteen tärkeysjärjestykseen. Pitkällä tähtäimellä vaarana on lukion tarjoaman yleissivistyksen rapautuminen, sillä uusi pisteytysjärjestelmä antaa vähemmän painoarvoa reaaliaineiden, kuten yhteiskuntaopin ja filosofian opiskelulle. Opiskelijat valitsisivat yhä enemmän pelkästään niitä kursseja, mitkä antavat heille hyötyä jatko-opintojen kannalta. Se ei ole oikea suunta, sillä lukion tulisi pysyä edelleen erityisesti yleissivistävänä laitoksena.
Yliopistojen pisteuudistuksen lisäksi hallitus on muuttamassa myös ammattikorkeakoulujen opiskelijavalintaa. Yhtenä tulevaisuuden vaihtoehtona on, että lukio-opiskelijat alkavat jakautua ainevalintojensa perusteella entistä varhaisemmin yliopistoon ja ammattikorkeakouluun suuntaaviin.
Todistusvalinnan kriteereistä päätetään lopullisesti ensi keväänä. Sitä ennen hallituksen olisi hyvä kuunnella tarkasti koulutusalan ammattilaisia.

lasse.laitinen@pitajanuutiset.fi

Viikon kysymys

Kiinnostavatko seurakuntavaalit?

Näytä tulokset

Loading ... Loading ...