Maria Sirén irtisanottu – uutta kappalaista etsitään Pertunmaalle

Pertunmaan seurakunnan kappalainen Maria Sirén on irtisanottu työstään.
Mikkelin hiippakunnan tuomiokapituli teki päätöksen 12. maaliskuuta Mäntyharjun kirkkoneuvoston esityksestä. Pertunmaan kappalaisen virka on julistettu uudelleen haettavaksi.
– Näistä päättää tuomiokapituli, enkä halua kommentoida asiaa, sanoo Pertunmaan kappelineuvoston puheenjohtaja Marjatta Nikkinen.
– Asiasta tiedottaa ainoastaan tuomiokapituli. Yleisellä tasolla sanon, että näin raskaita päätöksiä ei kevein perustein tehdä, kertoo seurakunnan kirkkoherra Ann-Maarit Joenperä.
Hän oli antanut Sirénille varoituksen marraskuussa 2017. Sen syinä olivat muun muassa laiminlyönnit viranhoidossa ja viranhoidossa tarvittavien perustaitojen osaamattomuus.

Lue lisää torstain 5. huhtikuuta Pitäjänuutisista tai näköislehdestä
Tilaa lehti tästä tai osta näköislehden irtonumero tekstiviestillä tästä.

27 kommenttia aiheesta “Maria Sirén irtisanottu – uutta kappalaista etsitään Pertunmaalle

  • 3.4.2018 at 11:16
    Permalink

    Taidan erota nyt kirkosta, koko ajan jotain hämärää tekeillä Pertunmaan seurakunnalla!

  • 3.4.2018 at 12:57
    Permalink

    Niin, ettei vain tulisi joukkopako kirkosta, sitäkö haetaan? Maria sai mielestäni eloa kappelisrk:n entiseen ”nuivaan” tarjontaan!

  • 3.4.2018 at 15:31
    Permalink

    Jaahas! Ainoa seurakunnassa joka sai iloa ja eloa toimintaan ja nyt potkaistaan pellolle. Näin se sitten taas meni.

  • 3.4.2018 at 17:55
    Permalink

    Moneskos pappi tämä nyt on viiden vuoden sisällä?
    Onkohan Pertunmaan entisen talouspäällikön irtisanominen jo loppuunkäsitelty?
    Nythän Pertunmaalla on kanttorin virkakin haussa.
    Mikähän seurakuntaa hajottaa, onko kirkkoneuvosto vai johtaminen? Vai molemmat?

  • 3.4.2018 at 20:09
    Permalink

    Tänään ei ole aprillipäivä eli tämä uutinen taitaa olla totta?

    Sirenin kannattaa riitauttaa irtisanominen samoin kuin isä Mitro teki. Faktat perusteille esiin. Noin vain ei kirkon työsuhteesta voi eikä saa erottaa.

  • 3.4.2018 at 21:07
    Permalink

    Vieläkö joku kuuluu kirkkoon tai elää uskossa nykyään? Uskonto tuo muuta kuin pahaamieltä.

  • 3.4.2018 at 21:13
    Permalink

    Maria mahtava tyyppi, pelkästään hänen takia kävin jopa joulukirkossa. Viimeksi käynyt kirkossa kouluaikoina. Harmi Maria, mutta tsemppiä jatkoon.

  • 4.4.2018 at 09:13
    Permalink

    Tälläista se on pienessä kunnassa kun viranhaltijoilla ”joita liikaa joka kohteessa esimerkkinä kunnanvirasto” vähän oikeita töitä ja palkka juoksee ja vielä iso sellainen.
    Täällä piiri pieni pyörii ja uusia ei hyväksytä joukkoon .
    Miksei valita Suomen ikävintä kuntaa Pertunmaa olisi ykkönen .

    • 5.4.2018 at 21:55
      Permalink

      Samaa mieltä lopetetaan kaikki palvelut kunnanvirastolta niin saadaan suuri säästö. Nykyäänhän kaikki palvelut on saatavissa netissä tai muuten sähköisesti. Kunnanvaltuuston ja -hallituksen puheenjohtajat voi hoidella esityslistat ja pöytäkirjat. Joku valtuutettu voi hoitaa kirjanpidon ja palkanlaskennan kotoa käsin kunnan läppärillä. Kelan asiakkaat hoitakoot itse palvelunsa netin kautta. Päästään eroon liioista työntekijöistä!

  • 4.4.2018 at 09:15
    Permalink

    PIIRI PIENI PYÖRII

  • 4.4.2018 at 09:17
    Permalink

    Ihmetyttää asiassa vähän se, että tuomikapituli ei omilla internet-sivuillaan mainitse asiasta mitään. Kaikki pappien ja diakonien nimitykset ja muut infotaan, mutta tästä vain uuden kappalaisen hakuilmoitus.

    Lainaus Tuomiokapitulin sivuilta: ”Tuomiokapituli julisti haettavaksi Mäntyharjun seurakunnan II kappalaisen viran (Pertunmaan kappeliseurakunnan kappalainen). Hakuaika päättyy 27.4.2018 klo 15.”

    Avoimuus pitäisi olla tätä päivää varsinkin silloin kun rahat toimintaan kerätään kansalaisilta. Kirkolla nimenomaan pitäisi olla kyky keskutella vaikeistakin asioista. Kummastuttaa myös sanamuodot, joita tuomiokapitulí käyttää. Nykyään virkoihin yleensä henkilöt valitaan, mutta kirkossa vielä ”määrätään”? Tiedämme hyvin, että tänä päivänä kaikessa johtamisessa vältetään käskytystä ja määräämistä. Ihmetellä sopii milloin kirkko osaa astua tähän päivään?

  • 4.4.2018 at 10:51
    Permalink

    Seurakuntalaiset valitsevat kirkkoneuvoston tai valtuuston. Kirkkoneuvosto tai -valtuusto ovat tämän erottamisen takana. Ei tuollaisia kevyin perustein tehdä.

    Kyllä asia on selvitettävä seurakuntalaisille, tietenkin tarpeelliset salassapitovelvollisuudet huomioiden.

    Ei ketään sen vuoksi irtisanota, että on ollut mukava ja pidetty henkilö.
    Minulla ei ole aavistustakaan syistä, enkä tunne henkilöäkään.
    Mutta jos seurakunnassa on ollut tällaista enemmänkin, niin pitäisihän syyt selvittää.

  • 4.4.2018 at 10:59
    Permalink

    Seurakunnan vanhoilliset ja muutamat herkkähipiäiset työtoverit saivat tahtonsa läpi, harmi. Kiitos positiivisesta tuulahduksesta jonka mukanasi toit, Maria!

  • 4.4.2018 at 12:39
    Permalink

    Jaaha, vanhoilliset ne on jotka edelleen määrää kirkko elää vielä’ kivikautista aikaa,,
    ei näköjään hyväksytä vieläkään naisia kirkkoon tuomaan uutta tuulahdusta, eipä ole ihme jos kirkot huutaa tyhjyyttään, mitään uudistuksi ei edelleenkään sallita.
    No omapa on asiansa jos väki kirkosta eroaa…
    Näin se vaan on…

  • 4.4.2018 at 12:52
    Permalink

    Onneksi kirkossa käynti on vapaa ehtoista, harmittaa vain se, että eletään jo vuosituhatta 2000 eikä vieläkään hyväksytä naisia kirkkoon tuomaan uutta tuulahdusta patavanhoilliseen hierarkiaan.
    Naipapit ovat olleet olemassa jo vuosikymmeniä, silti heitä ei vieläkään hyväksytä seurakuntaan.
    Keksitään kaikenlaisia tekosyitä niin, ettei vain naispappi voisi olla kirkon virassa, hyi hävetkää, ei voi olla totta silti näyttää olevan totta..
    55 vuotta sitten kävin rippikouluni kyseisessä kirkossa ja edelleen muistan kuinka (mies) pappi minua nöyryytti kun minä aikanani pyrin rippikouluun, asia ei unohdu koskaan. 55 vuotta etelä suomessa asunut.

  • 4.4.2018 at 15:27
    Permalink

    Ei ketään huvikseen eroteta. Itä-Häme lehdessä oli tarkemmin selvitetty taustoja:
    ”Irtisanomisperusteina olivat laiminlyönnit viranhoidossa, viranhoidossa tarvittavien perustaitojen osaamattomuus, salassapitovelvollisuuden ja yksityisyydensuojan rikkominen sekä papille epäasiallinen käyttäytyminen.”

    Seurakunta/ kappalainen saisi asiaa vielä avata tarkemmin, jottei kylillä väärät juorut leviä. Vahinkoa tulee vain enemmän kaikille, jos ollaan hiljaa. Seuraavaan lehteen tarkennukset asiasta, kiitos.
    Kevennys: mitä eroa on hullujenhuoneella ja seurakunnalla? Puhelinnumero.

  • 4.4.2018 at 21:07
    Permalink

    Nyt kyllä pitäisi julkaista selkeästi mitkä olivat ne syyt tähän irtisanomiseen. Kansa elää täysin mututiedon varassa ja vetää itse johtopäätöksiä. Jos on oikeat perustelut irtisanomiselle niin miksi niitä ei paljasteta? Vai oliko tämä tosiaankin ”pienen piirin” ajama asia?

  • 4.4.2018 at 21:28
    Permalink

    Ilon ja elon saaminen toimintaan on aivan eri asia kuin jos henkilö ei noudata virkansa velvollisuuksia. Tämä on vain yksi esimerkki siitä, että papeissakin on sooloilijoita, joilla on huonot alaistaidot ja jotka vähät välittävät velvollisuuksistaan ja tekevät mitä itse haluavat. Tuomiokapitulilta aivan oikea ratkaisu. Ei tämä ole mikään sukupuolikysymys, vaan kyse on siitä, että työntekijän pitää noudattaa työnantajan ohjeita. Näin on jokaisella työpaikalla, tai pitäisi olla.

  • 5.4.2018 at 10:59
    Permalink

    Maria ei sopinut tiukkaan, vanhoilliseen, ihmisten perinnäissääntöjen mukaiseen pölyttyneeseen muottiin, jossa ei ole mitään tekemistä uskon tai Jumalan mielipiteen kanssa. Siksi oletkin Maria niin pidetty! Minä lähden viimeistään tämän uutisen jälkeen mielihyvin kannattamasta Pertunmaan inhottavia ja epäkristillisiä toimia. Ihanaa ja kaunista kevättä sinulle ja kaikille muillekin 🤗

  • 5.4.2018 at 20:46
    Permalink

    Irtisanomisperusteluita lukiessa ei voi välttyä vaikutelmalta, että tämä kappalainen on savustettu pienen piirin toimesta ulos työpaikastaan! Joku työtehtäviin liittyvä kirjaus on jäänyt tekemättä ja tästä alkanut kyttäily miten kirjaukset onnistuu? Lisäksi normaali vuorovaikutus seurakuntalaisten kanssa on tulkittu salaisuuksien levittämiseksi? Ihan oikeasti, kuka todella haluaa olla töissä noin sairaassa ympäristössä? Järkyttävä paikka tämä Pertunmaan seurakunta.

  • 6.4.2018 at 14:58
    Permalink

    ”Pertunmaan kappeliseurakunnan kappelineuvosto puolsi irtisanomista YKSIMIELISESTI.” Päätös ollut yksimielinen, joten asia tuntuisi olevan harvinaisen SELVÄ. Kyllähän kylilläkin on huhuja liikkunut jo pitkän aikaa, hyvä vain että asiaan on puututtu jämäkästi.

  • 6.4.2018 at 21:11
    Permalink

    Olen ihmeissäni, surullinen ja vihainen Maria Sirenin irtisanomisesta. Mukava pappi ja hyvät saarnat. Pitää ottaa myös huomioon, että ei ole ollut helppoa tulla pikkuseurakunnan papiksi vieraalle paikkakunnalle. Hyvin selvisit Maria ja saarnasi olivat puhuttelevia, lähestyit luontevasti seurakuntalaisi ja piristit meitä. Erehdyksiäsi en ainakaan minä edes huomannut. Ja erehtyväinenhän ihminen on.
    Toivottavasti meille kerrotaan selkeästi mitkä seikat johtivat irtisanomiseesi. Olemme nyt epämääräisten huhujen varassa.
    Saisipa irtisanomisesti jotenkin perutuksi ja tulisit takaisin.
    ”Sopimaton käytös” kuka sen määritteli.
    Armoa ja anteeksiantoa myös työyhteisöön.
    Mikä on tärkeämpää työyhteisö vai seurakuntalaisten hyvinvointi?
    Voiko pertunmaalainen tulla Heinolan seurakunnan jäseneksi?

    • 9.4.2018 at 12:16
      Permalink

      Hei, seurakunnan jäsenyys on sidottu (ainakin vielä) asuinpaikkaan kirkossamme. Eli jäsenyyden voi siirtää ainoastaan muuttamalla toiselle paikkakunnalle. Voisiko sittenkin olla parempi pyrkiä vaikuttamaan omaan seurakuntaan ja muuttamaan sitä parempaan suuntaan?

  • 6.4.2018 at 23:54
    Permalink

    https://www.pitajanuutiset.fi/2018/04/06/pastori-maria-siren-paatos-oli-oikea/

    ”Irtisanomiseni on yksi ratkaisu tässä kriisissä, mutta se ei ratkaise työyhteisössä olevaa ongelmaa, sanoo pastori Maria Sirén”

    Tuolle edelliselle kirjoittajalle joka korosti yksimielisyyttä tähdentäisin, että Sirenin näkökannasta työyhteisössä on ongelmia. Seuraava pastori joutuu väistämättä kohtaamaan paikalle jääneet ”mätäpesäkkeet”, joiden yksimielisyyttä edellinen kirjoittaja niin kovin tähdensi.

  • 15.4.2018 at 13:04
    Permalink

    On tärkeää kysyä Maria Siréniltä, mistä syystä hän sai työnantajalta kirjallisen varoituksen kesäkuussa 2017. Itse hän ei ole tätä asiaa tuonut lainkaan julki. Vastaus tähän kysymykseen on koko prosessia valaiseva ja keskeinen tieto suhteessa hänen irtisanomiseensa….

  • 19.4.2018 at 00:59
    Permalink

    Juu, kyllä täälläkin ollaan kiivasta miestä sitä vastaan kun kaapuniekat vehkeilee. Juonitaan ja jeesustellaan, sanoo J. Karjalainen.

Comments are closed.

Viikon kysymys

Säilötkö kesän marjoja?

Näytä tulokset

Loading ... Loading ...