0

Ministeriö ryhtyi toimiin Kinnin onnettomuuden takia: ilmoitusvelvollisuus määritetään nyt selvästi

Liikenne- ja viestintäministeriö on ryhtynyt toimiin Kinnin huhtikuisen kemikaalionnettomuuden takia. Ministeriössä on käynnistetty säädöshanke, jossa selvennetään, kenen kuuluu ilmoittaa vaarallisten aineiden säilytyksestä pelastuslaitokselle.

Muutostyö johtuu siitä, ettei Etelä-Savon pelastuslaitos saanut tietoa Kinnissä ja Lelkolassa säilytyksessä olleista venäläisistä säiliövaunuista. Asetuksessa ei tällä hetkellä määritetä kenen ilmoitus pitää tehdä.

– Jos vaarallista ainetta sisältävää säiliövaunua joudutaan säilyttämään tilapäisesti ratapihalla, satamassa tai muussa vastaavassa paikassa, säilyttämisestä on tehtävä ilmoitus paikallisille pelastusviranomaisille pelastusviranomaisen kanssa sovitulla tavalla, asetuksen nykymuotoilussa lukee.

Lisäksi ministeriön tarkoituksena on säätää muun muassa rataverkonhaltijoiden erityiskoulutuksesta ja onnettomuusilmoitusten tekemisestä. Hanke käynnistyy toukokuussa ja tarvittavat asetusmuutokset on tarkoitus saada voimaan lokakuussa 2018.

Lue kaikki Kinnin onnettomuuteen liittyvät nettiuutiset tästä linkistä.

 

Kommentteja aiheesta “Ministeriö ryhtyi toimiin Kinnin onnettomuuden takia: ilmoitusvelvollisuus määritetään nyt selvästi

  • 3.5.2018 at 23:41
    Permalink

    Muutama asia tästä onnettomuudesta on jäänyt kaivertamaan. Yksi on se, että miksi VR:n työntekijät eivät käyttäneet riittävissä määrin niitä keltaisia kiskoon pultattavia jarrurautoja? Yhdessä lehtikuvassa sellaisia on laitettu peräti 2 kappaletta vaunuletkan toiselle puolelle eli sinne, mistä vaunut alkoivat valumaan onnettomuuspaikalle. Jos toisessa päässä on ollut myös 2 kpl jarruja, mahdollisesti jopa huonosti asennettuna, ei se ole riittänyt mihinkään ja tässä on lopputulos: suurkatastrofi. Olisi pitänyt tehdä huolellisempaa jälkeä vaunujen jarrujen kytkennässä?

    Toisena ihmettelen Voikoski Oy esiintuloa ja väitettä, että heitä ei ole pyydetty mukaan torjuntatyöhön. Yhtiö olisi omien sanojensa mukaan jäädyttänyt myrkyn -100 celsius asteeseen ja näin estänyt myrkyn leviämisen! Onko tällaista näin helpolta kuulostavaa menetelmää testattu missään tai koskaan? Olisiko Savonrata pitänyt katkaista jäädytyksen ajaksi ja miten jäätyneen maa-aineksen olisi saanut kuljetettua pois hallitusti jäätyneenä? Kuulostaa uskomattoman helpolta ratkaisulta näin jälkikäteen ja ihmettelenkin miksi yritys ei ole mennyt paikan päälle omatoimisesti estämään tuhoa? Varmasti ovat nähneet kartasta, että oman tehtaan läpi ne myrkyt lopulta kulkevat, joten luulisi siinä olleen itsellä kiire toimenpiteisiin ilman VR:n tai pelastusviranomaisten esittämää kutsuakin? Turhaa viisastelua yritykseltä, laittaisivat vaikka sen lain vaatiman kalaportaan sinne koskeen, jota odotettu vuosikymmeniä.

Comments are closed.

Viikon kysymys

Sorry, there are no polls available at the moment.