Rekrytointifirma etsinee uuden Mäntyharjun markkinointipäällikön

Mäntyharju suunnittelee uutta tapaa markkinointipäällikön työnhaussa. Kunnan elinkeinoyhtiö Mäntyharjun Seudun Elinkeinojen Kehitys oy (Mäsek) ostaa markkinointipäällikön rekrytointipalvelun mitä todennäköisimmin ulkopuoliselta yritykseltä.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että yritys etsii markkinointipäällikköä perinteisen työnhakuilmoituksen lisäksi myös suorahaulla, eli headhunt-tyylillä. Siinä yritys ei odota sähköpostiin tipahtelevia työhakemuksia, vaan ottaa myös itse yhteyttä potentiaalisiin työntekijöihin.
– Ajattelimme, että siitä voisi saada jotain uutta lisää työnhakuun. Työnhakuyrityksellä on käytössään oma verkosto ja mukana on siis vähän headhunting-ajatusta, Mäsekin toimitusjohtaja Eveliina Mäenpää perustelee.

Mäenpään mukaan rekrytointifirmaa ei ole aikaisemmin käytetty Mäntyharjun kunnan rekrytoinneissa. Suorahaku on kuitenkin yleistynyt viime vuosina myös kunnallisella puolella.

Käytännössä suorahaku etenee siten, että Mäsek määrittelee rekrytointifirmalle millaista työntekijää he markkinointipäälliköksi etsivät. Tämän jälkeen rekrytointiyritys alkaa etsiä uutta markkinointipäällikköä omia kanaviaan pitkin.
Mäenpään mukaan paikkaan haetaan henkilöä, joka pystyy markkinointityön pitkäjänteiseen suunnitteluun ja toteutukseen.
– Hänellä tulee myös olla kokonaisvaltainen näkemys markkinoinnista ja viestinnästä. Hanke- ja kunta-alan tuntemus katsotaan myös eduksi, Mäenpää kertoo.

Suorahaun käyttö on yleistynyt myös julkisten virkojen täyttämisessä. Esimerkiksi Kangasniemen kunnanjohtajan paikalta Laitilan kaupunginjohtajaksi siirtynyt Johanna Luukkonen löydettiin Länsi-Savon mukaan työhön juuri suorahaulla.

Suorahaku voi parhaimmillaan yllättää myös uuden työntekijäehdokkaan. Näin kävi Ylen mukaan Savon Sanomien entiselle päätoimittajalle Jari Touruselle, joka siirtyi muinoin lehtipuolelta Koripalloliiton leipiin.

Suorahakumarkkinoiden kasvu on ollut viime vuosina kovaa. Esimerkiksi työnhakupalvelu Duunitorin tekemän arvion mukaan suorahakutoimeksiantoja tehtiin viime vuonna 73 miljoonan euron arvosta. Kasvua edellisvuodesta oli arvion mukaan yli 10 prosenttia.

Olli Marjalaakso (oikealla) toimi Mäntyharjun markkinointipäällikkönä kesäkuusta 2015 maaliskuuhun 2018. Johanna Harju toimi tehtävässä Marjalaakson jälkeen alle puoli vuotta ja irtisanoutui.

Uutta työnhaussa on myös se, ettei uudelta markkinointipäälliköltä enää vaadita korkeakoulututkintoa.
– Nyt se on mahdollista korvata työkokemuksella, Mäenpää sanoo. Pitkäjänteisyys ja kokonaisvaltaisuus nousi uuden markkinointipäällikön määrittelyissä ykköseksi.

Uuden markkinointipäällikön haku on tarkoitus olla täydessä vauhdissa jo tämän viikon loppuun mennessä. Haku on käynnissä syyskuun loppuun saakka. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että uusi markkinointipäällikkö voisi aloittaa aikaisintaan loka-marraskuun aikana.
Mäsek toivoo, että uusi tekijä saataisiin riviin viimeistään ennen vuodenvaihdetta.
– Työelämässä olevilla on usein kuukauden irtisanomisaika, joka vie oman aikansa. Olisi hyvä, jos uusi henkilö ehtisi mukaan tämän vuoden puolella. Silloin hän pystyisi vielä painottamaan omaa ajatustaan ensi vuoden markkinointiin. Tämä olisi hyvä, esimerkiksi budjetin kannalta, Mäenpää toteaa.

Headhunting, eli työntekijöiden suorahaku yleistyy vauhdilla erityisesti yrityspuolella. Tavassa työnhaun ajatus on käännetty päälaelleen: perinteisesti työntekijä etsii itselleen työpaikkaa hakuilmoituksen perusteeella Suorahaussa asiaan vihkiytynyt rekrytointiyritys ottaa suoraan yhteyttä potentiaalisiin työntekijöihin. Tapa on yleinen esimerkiksi it-alan osaajien etsinnässä.

Lue myös: Mäntyharjun markkinointipäällikkö vaihtaa maisemaa – ”Työmatka kävi liian pitkäksi”

Lue myös: Kommentti: Mäntyharjun perustelut työnhakijoiden nimien julkisuudesta ontuvat

Lue myös: Mäntyharjun markkinointipäälliköksi haki 19 – valinta selvinnee parin viikon päästä

Lue myös: Mäntyharju hakee markkinointipäällikköä – Olli Marjalaakso siirtyy yritysmaailmaan

2 kommenttia aiheesta “Rekrytointifirma etsinee uuden Mäntyharjun markkinointipäällikön

  • 31.8.2018 at 13:05
    Permalink

    Nyt on rekrytoinnilla paljon paremmat mahdollisuudet onnistua, sillä se on ammatilaisten hommaa. Hyvä päätös.

    Huonompi homma taas on se, että MäsekOy:n operatiivisen puolen vetäjä – toimitusjohtaja – on osa-aikainen ja vielä kunnan luottamushenkilö sekä johtavan kulttuuripuolen yrityksen – Taidekeskus Salmelan – leivissä. Henkilöön en ota kantaan, mutta järjestely on täysin järjetön.

    Mielestäni yksikantaan selkeämpi ratkaisu olisi ollut etsiä Mäsek Oy:lle toimitusjohtaja, joka on vastuussa myös yrityksen markkinoinnista. En halua maalata piruja seinille, mutta tämä ei tule Mäsekin osalta johtaaman elinkeinoyhtiön tavoitteille suotuisaan ratkaisuun. Valitettavasti näin.

    Tietenkin on pystyttävä ensin asettamaan yritykselle selkeät ja mitattavat tavoitteet, joiden toteutumisesta vastaa tietenkin toimitusjohtaja. Nykyinen tavoiteasetanta ja mittarit ovat täysin käsittämättömät. Niissä on lisäksi menneet laatijalta tavoitteet ja mittaritkin sekaisin ja mitattavuutta niistä on todella vaikea löytää.

    Tsemppiä kuitenkin alkaneeseen rekrytointiin, sillä jotain kuitenkin tehdään aikaisempaa paremmin!

    Reply
  • 9.9.2018 at 12:32
    Permalink

    Rekrytointifirman käyttö on viisautta. Toivottavasti tulos on menestyksellinen.

    Reply

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Viikon kysymys

Pitäisikö Pertunmaalle rakentaa uusi liikuntahalli?

Näytä tulokset

Loading ... Loading ...