Kolumni: Seuraavaksi, liukkaan kelin simulaattori

En koskenut auton rattiin kertaakaan ennen ensimmäistä ajotuntiani autokoulussa. Minusta autokoulun opettajan tehtävä oli opettaa minua, ei kenenkään muun.
Silloin ajotunteja piti ajaa vajaat 20, eli viitisen tuntia enemmän kuin mitä vähimmäismäärä on nyt kesällä voimaantulleen lakimuutoksen jälkeen.
Lisäajotunnit olivat jo silloin tunnettu ilmiö. Sovin opettajani kanssa, että ajaisin yhden ylimääräisen ajotunnin juuri ennen inssiäni. Ylimääräisestä tunnista ei veloitettu ekstraa, ja sain korttini ensimmäisellä yrittämällä.
Nyt jokainen varmasti yrittää välttää lisäajotunteja viimeiseen asti, mutta harvalta se onnistuu.

Suurimmat säästöt muutoksessa tulevat siitä, että kolmivaiheisesta henkilöautokoulutuksesta tehtiin yksivaiheinen. Lisävaiheet maksoivat oppilaille noin 600 euroa, mikä on tuntuva säästö monen lompakossa. Se tarkoittaa myös sitä, että kun oppilas läpäisee ajokokeen, on hän täysin omillaan.
Kukaan ei ole enää puolen vuoden jälkeen huomauttamassa opituista, haitallisista tavoista. Kukaan ei myöskään neuvo taloudellisen ajon saloja, sillä se olisi pitänyt oppia jo autokoulun aikana.
On paljonpuhuvaa, että oppilaat itse ovat ehdottaneet paikalliselle yrittäjälle vapaaehtoista kakkosvaihetta, jossa voi käydä harjoittelemassa omalla autolla.

Ajokoe on aiempaa tiukempi ja kestää 45 minuutin sijaan kokonaisen tunnin. Enää hylkäystä ei tule pelkästään selkeästä virheestä, vaan sen voi saada myös siitä, jos ajo on hidasta tai nykivää, vaikka vaaratilanteita ei aiheuttaisikaan. Tämä on toki hyvä muutos ottaen huomioon yksivaiheisuuden.
Samalla se kuitenkin tarkoittaa sitä, että suurin osa oppilaista tarvitsee lisätunteja. Lisätunnit taas nostavat helposti kortin hintaa.
Osa saa varmasti kortin ajotuntien vähimmäismäärällä. En tiedä, onko ajotuntien vähentäminen silti oikea tapa laskea ajokortin hintaa. Erityisen pahalta kuulostaa toisen vaiheen karsiminen, sillä kertaus on todistetusti opintojen äiti.

Nykyään pimeänajokin suoritetaan jo jokaisessa autokoulussa simulaattorilla. Tämäkin on yksi tapa säästää.
Oma ikäluokkani piti silloin vaihtoehtona tarjottuja pimeänajosimulaattoreita lähinnä vitsinä, enkä usko, että ne vieläkään voivat vastata todellisuutta. Odottelen mielenkiinnolla sitä aikaa, kun liukkaan kelin rata-ajokin päätetään korvata simulaattorilla.
Ajotunnit ovat tietenkin yrittäjille isoimpia kuluja, joten on luonnollista, että ajokorttien hinnan laskemiseen etsitään ratkaisua juuri niiden vähentämisestä. Yksivaiheinen ajokorttikoulutus kuulostaa kuitenkin riskipeliltä, jossa nuoret jätetään oman onnensa nojaan.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Viikon kysymys

Onko Kirkonkylä oikea paikka Mäntyharjun joulunavaukselle?

Näytä tulokset

Loading ... Loading ...