0

Osuuspankin asiakkaat äänestivät fuusion kumoon Pertunmaalla: ”Väkeä oli paikalla niin paljon, että osa joutui seisomaan”

Koitin-Pertunmaan osuuspankki pysyy itsenäisenä. Pankin omistaja-asiakkaat kaatoivat suunnitellun fuusion Päijät-Hämeen osuuspankin kanssa maanantai-iltana selvin luvuin. Fuusiota vastusti osuuskunnan ylimääräisessä kokouksessa vajaat 90 omistaja-asiakasta ja sitä kannatti reilut 80. Fuusion toteutumiseen olisi kokouksessa tarvittu kahden kolmasosan enemmistö, eli tässä tapauksessa yli 110 puoltavaa ääntä.

Fuusiota vastusti osuuskunnan ylimääräisessä kokouksessa 88 omistaja-asiakasta ja sitä kannatti 81. Fuusion toteutumiseen olisi kokouksessa tarvittu kahden kolmasosan enemmistö, eli tässä tapauksessa yli 112 puoltavaa ääntä. Alaikäisten lasten ääniä valtakirjalla annettiin 12 kappaletta. Paikalla kokouksessa äänensä antoi siis 157 omistaja-asiakasta.

Pankin itsenäisyyden puolesta äänestänyt  Raimo Rissanen Mansikkamäestä oli äänestystulokseen luonnollisesti tyytyväinen.

– Jos pankki olisi liittynyt isompaan, konttori olisi mennyt varmasti. Pankin johto ei ymmärrä, että sellainen tie tappaa maaseudulta viimeisenkin yksinyrittäliäisyyden, Rissanen sanoo.

Fuusiota vastusti myös Paavo Porvari, jolla on neljän vuosikymmenen mittainen ura Koitin-Pertunmaan hallinnossa. Pankin hallituksessa hän toimi vuodesta 1988 vuoteen 2014.

– Tärkein peruste fuusion kaatumiseen oli se, että asiakkaat olivat huolissaan päätäntävallan valumisesta Päijät-Hämeeseen. Oma pankki on meille kodinomainen ja läheinen, jossa päätökset tehdään nopeasti paikan päällä. Pankin taloudelliset tunnusluvut ovat myös erittäin hyvät, eli yhdistymiselle ei ole niitäkään perusteita.

Porvari on tyytyväinen siihen, että omistajat lähtivät kokoukseen isolla joukolla.

– Väkeä oli paikalla niin paljon, että osa joutui seisomaan.

Yhdistymistä puoltanut Koitin-Pertunmaan osuuspankin pankinjohtaja Jouko Iso-Kuortti toteaa, että osuuskunta on nyt päätöksensä tehnyt. 

– Päätös on selvä. Nyt sitten viedään tämän vuoden toimintasuunnitelmaa eteenpäin, Iso-Kuortti sanoo.

Iso-Kuortin mukaan fuusiopäätös olisi ollut pitkällä tähtäimellä pankin ja sen asiakkaiden kannalta paras.

– Meillä olisi ollut isommat hartiat. Nyt meillä on pienemmät henkilöstöresurssit ja sitä kautta huoli osaamisesta on olemassa. Isommassa pankissa olisi ollut syväosaamista. Kaikki varmasti ymmärtää, että viidellä toimihenkilöllä syväosaaminen ei ole niin  vahvaa kuin sadan toimihenkilön yksikössä. Ei laadukkaita pankkipalveluita rakenneta päivittäisen palvelun varaan, Iso-Kuortti muistuttaa.

Iso-Kuortin mukaan myös omistaja-asiakkaiden huolet Pertunmaan konttorin sulkemisesta fuusion toteuduttua olivat turhia.

– Se pelko oli turha, meillähän on OP-ryhmässä Suomen kattavin konttoriverkosto. Ei Pertunmaan konttorin sulkemiseen olisi ollut mitään strategista painetta.

Iso-Kuortti toteaa, että Pertunmaan konttoriin on tulossa kesän aikana muutoksia. Tällä hetkellä konttori on auki kaikkina arkipäivinä.

– Aukioloihin tulee rajoituksia. Koitin konttorin sulkemisestahan on olemassa jo päätös. Pertunmaan osalta pankkipalveluita saa tulevaisuudessa rajoitetusti kahtena tai kolmena päivänä viikossa.

Paavo Porvarin toivomuksissa on, että pankki miettisi vielä Koitin konttorin sulkemispäätöstä.

– Toivotaan, että Koitin konttori pidettäisiin auki edes yhtenä päivänä viikossa. Iso osa pankin asiakkaista on etäasiakkaita, joilla on juuret täällä. He arvostavat, että konttori pysyy auki, Porvari sanoo.

Muokattu 10.4. kello 9.26: Lisätty tarkat tiedot äänien jakautumisesta ja valtakirjalla äänestäneiden määrä. Alkuperäinen arvio vajaasta 130 paikalla olleesta perustui pankinjohtaja Jouko Iso-Kuortin arvioon.

27 kommenttia aiheesta “Osuuspankin asiakkaat äänestivät fuusion kumoon Pertunmaalla: ”Väkeä oli paikalla niin paljon, että osa joutui seisomaan”

  • 9.4.2019 at 17:03
    Permalink

    Siis tämäkö ns. itsenäisyydellä sitten on hintana; pankki auki ainoastaan 2-3 päivänä viikossa!!!
    Kiitos vaan niille jotka äänestivät fuusiota vastaan!
    Oliko tämä Koittilaisten kosto Pertunmaalaisille siitä että Koitin konttori suljetaan?
    Vai ovatko omistajajäsenet noin pihalla mitä yhdistyminen käytännössä tarkoittaa?
    Nyt alkoi kunnan valojen sammuttelu kunnassamme. Saamme kiittää siitä tulevaisuudessa fuusion vastustajia jotka mutu perusteluillaan ja todennäköisesti maailmalta hankituilla 40 alaikäisen lapsen valtakirjalla pistivät pitkään mietityn ja valmistellun asian kumoon. Toivottavasti ko. joukolla on kykyä tarttua itse asioiden hoitoon ja vastata kannattavasta liiketoiminnasta ja meidän asiakkaiden
    yksilöllisien tarpeiden hoidosta. Populismi saapui nyt pankkiimme ja kyliltä tiedetään näköjään pankin liiketoiminta parhaiten.

    • 12.4.2019 at 23:59
      Permalink

      Luhangalla menee ihan hyvin itsenäisesti. Ne lapset ovat niitä uusia asiakkaita joita pankki tarvitsee. Jos päätäntävalta olisi siirtynyt Heinolaan ja lahteen, ei Pertunmaalle olisi hyvin käynyt. Jos katsoo ikäjakaumaa, tarvitaan Pankkipalvelua.

  • 9.4.2019 at 17:18
    Permalink

    Hyvä ettei pankinjohtaja saanut tahtoaan läpi. Eiköhän siinä töitä riitä hänellekkin ilman että vastuuta siirretään muualle. Ellei aihetta siihen ole.

  • 9.4.2019 at 18:09
    Permalink

    Ihan hyvä päätös, mutta Iso-Kuortti on samalla oikeassa siinä, että pienimmillä hartioilla on hankalampi painia isojen päätösten edessä ja muuttuvassa maailmassa.
    Mitä Koitin konttoriin tulee niin ihmettelen, että sitä ei ole jo aikaisemmin suljettu. Ihmeellinen jäänne menneisyydestä.
    Kiinnostaisi tietää mitä pankin toimihenkilöt tekevät ne päivät kun konttori on kiinni? Elikkä jos jatkossa Pertunmaan konttori on auki kassapalveluiden osalta vaikkapa 3 päivää viikossa niin mitä ne työntekijät tekevät ne kaksi muuta päivää? Onko Pertunmaalla niin iso tarve vakuutuksille ja lainoille (jotka molemmat hoidetaan netissä allekirjoitusta myöten), että kaksi päivää on kassapalvelut pois käytöstä?

    • 9.4.2019 at 22:44
      Permalink

      Pertunmaa-brexit?

  • 9.4.2019 at 20:19
    Permalink

    Mitä tehdä pankilla, joka ei ole kuin muutaman päivän viikossa auki? Ei ainakaan tarvitse enää viittä toimihenkilöä. Taisivat asiakkaat haukata päätöksellään nyt palan p… Päijät-Hämeen Osuuspankissa olisi ollut paremmat mahdollisuudet säilyttää pankki myös Pertunmaalla. Ei itsenäinen yhden konttorin pankki pärjää tässä maailmassa.

  • 9.4.2019 at 20:39
    Permalink

    Asiakkaat eivät vaikuta ymmärtävän sitä, ettei Koitin-Pertunmaan Osuuspankilla ole edellytyksiä toimia itsenäisenä nykyajan pankkimaailmassa. Äänestystuloksen myötä sinetöintiin samalla siis Koitin-Pertunmaan Op:n loppu. Vai miltä kuulostaa pankki, jossa pankkipalvelut ovat tarjolla muutamana päivä viikossa? Fuusioituminen olisi tuonut ainakin lisäaikaa konttorin säilyttämiseen.

    • 9.4.2019 at 21:55
      Permalink

      Neljä vuosikymmentä ei ole opettanut mitään
      Maailma muuttuu ympärillä

  • 9.4.2019 at 21:44
    Permalink

    Mitä on syvä osaaminen?

  • 9.4.2019 at 21:51
    Permalink

    Ei ne pankit kapungeissakaan ole auki joka päivä. Kassapalvelut muutaman tunnin keskellä päivää ja ajanvarauksella muut palvelut. Eipä tarvitse Heinolaan lähteä pankkiasioille kun pankki säilyy nyt omalla paikkakunnalla. Mitähän syväosaamista (?) Meidän pankin henkilökunnalta muka puuttuu!

  • 10.4.2019 at 09:15
    Permalink

    OP ryhmässä on pääkonttori jossa ainakin on strategiasta päätellen syväosaamista? Vai mitä se tarkoittaneekin, ehkä sitä että pikkupankit ja niiden vuosisadan aikana kertyneet varat ja vakuudet siirtyvät ilmaiseksi suurten aluepankkien peukalon alle. Koko valtakunnan alueeella on käynnistetty kehitys , jossa pienemmät fuusioidaan tai halutaan isompiin, konttoreita suljetaan , aukioloaikoja supistetaan kassapalvelua saa vain kerran tai pari viikossa muutaman tunnin tai ei ollenkaan. Kuukausipalkkaisille täytyy kuitenkin palkka maksaa myös niiltä päiviltä, kun konttorin ovat pysyy kiinni, eikö vain?
    Mikä olikaan se suuren pankin pomon nimi, joka lausui ,ettei ne asiakkaat tuo kuin hiekkaa pankkisalin lattialle…
    Kannattaa miettiä, miltä tuntuu Vaalan, Pudasjärven ja Kemijärven konttorien palvelujen supistaminen asiakkaasta jolla ei ole esim. turvasyistä pankkikorttia. Ongelma on valtakunnallinen ja siihen pitäisi Finanssivalvonnan puuttua järeillä keinoilla.
    Aarno Loka Laitinen kirjoitti eräässä kirjassaan, että eduskunnassa päättää puolue nimeltä ; ”On sovittu” Sama taitaa olla talouselämässä Eu aikana,
    Ja maatalouden ja maaseudun alasajo sen kun jatkuu..

  • 10.4.2019 at 09:38
    Permalink

    Pankkihan on tänä päivänä avoinna lähes kellon ympäri ja seitsemän päivää viikossa. Itse hoidin pankkiasioitani eilen klo 23:10.
    Palveluhan on viime vuosina parantunut huomattavasti, kun ei tarvitse edes kotoa lähteä minnekään.
    Käsittääkseni pankki voi olla itsenäinen vaikka sen konttori ei olisi lainkaan avoinna. Videokeskusteluja tulisi kuitenkin vielä kehittää, mutta aukioloajathan ovat nyt aivan riittävät – netissä!

    • 2.5.2019 at 18:09
      Permalink

      Moi kaikki eläkeläiset, 70-80 v. Koskee nyt Pertumaata ja Mäntyharjua. Sohlmanilla on tietokone ja hän hoitelee pankkiasioita milloin haluaa. Joilla ei ole tietokonetta tai ei osaa sillä pankkiasioita hoitaa niin menkää kaikki Sohlmanille ja mieluimmin yhtä aikaa. Hän osaa. Tai sitten se ”pontsari joka tykkää että rahat on vaan numeroita. Eläkeläisten halveksuntaa. T

  • 10.4.2019 at 12:42
    Permalink

    Miten ihmeessä voidaan ajatella, että pankki olisi säilynyt, jos olisi liitytty Päijät-Hämeeseen? Sopimuksessa ei todellakaan sellaista edes luvattu, joten aika uskaliaita ja väärään suuntaan ohjaavia kommentteja pankinjohtajalta. Lähiseuduilta on yhdistymisten myötä konttorit hävinneet, miten ihmeessä Pertunmaa olisi poikkeus??? Säästöjä ei tuo aukioloaikojen pienentäminen vaan henkilöstötarpeen mitoittaminen pankin palveluihin ja kokoon sopivaksi. Tähän pitäisi nyt johdolla olla uskallusta. Vasta sen jälkeen aukioloaikojen pienentäminen on perusteltua.

  • 10.4.2019 at 13:36
    Permalink

    Hyvä päätös! Ei aina tarvitse liittyä isompaan, jossa kuitenkin on vaarana varojen siirtyminen pois paikkakunnalta.Mitä tulee sanontaan ”isommat hartiat ja syväosaaminen” ei kaikkea voi eikä pystytä osata, eikä tarvitse, koska voidaan tehdä yhteistyötä esim. toisen osuuspankin kanssa. Koska kuitenkin käytännössä ne syväosaamiseen liittyvät asiat on harvemmin esiin tulevia asioita, niin näissä on yhteistyö mahdollista,jos halutaan. Ei se ole pois keltään. Kuitenkin voidaan ne peruspalvelut ja niiden asioiden hoitaminen säilyttää paikkakunnalla ja toimia paikallisesti. Ei kaikkien tarvitse keksiä polkupyörää, kun se on jo keksitty. Tästä hyvästä yhteistyöstä on hyviäkin esimerkkejä lähialueella toimivasta osuuspankista. Ei mennä aina helpoimman kaavan mukaan.

  • 10.4.2019 at 13:38
    Permalink

    ”Pullistellaan” hyvien yhteyksien paikkakuntana, meuhkataan digi -taidoilla ja hehkutetaan laajakaistayhteyksillä, MUTTA pankkiin mennään vanhanaikaisella tavalla – peninkulmien päästä, puoli tuntia ennen ovien aukeamista roikkumaan ulko-oven kahvassa. Taisi olla suurempi pelko fuusioitumisesta niillä, joilla on velkaa nykyiselle pankille. Niin ja eihän se olisi kivaa, kun esim Hollolan tai Nastolan isännät (pankin toimielimissä istuvat) olisivat saaneet tietää pertunmaalaisten kollegoidensa lainamääristä, vakuuksista ym.

  • 10.4.2019 at 22:36
    Permalink

    Syväosaaminen

    Johtaja Karhinen heilutti ennen eläkkeellelähtöä älykännyä ja sanoi, että pankki on tämä!
    Verot, maanmittauslaitoksen palvelut, markkinapalvelut, media vakuutukset ym.
    Verkkomyynti ym. Mitä jää? Ei seiniä, ei kivijalkamyymälää… vain digi.

    Tykkäsin OP-pankista torin laidassa. Toria rakastan. Pankit häipyy, Nordeat ensin, OP:t
    jäljessä… se vaan on niin tätä. I´sorry for that!

    • 11.4.2019 at 13:13
      Permalink

      Oliko Karhisen kunigasajatus, ett vain yksi Osuuspankki Suomeen, joka osakeyhtioksi muutettuna voitaisiin myyda vaikka amerikkalaiselle sijoitusrahastolle? Heill ei tee rahasta tiukkaa ja FED painaa kolmessa vuorossa lissee dollareita! Lukekaa kaikki fuusion kannattajat se Salaseurojen kasikirja ,loytyy kirjaston haulla, anteeksi kun tabletti ei tee nyt rikkuja .. Skop oli surullinen esimerkki, rahaa meni paljon, eik tasasin tule, kankkulan kaivossa vaan pohja paistaa..

  • 11.4.2019 at 09:18
    Permalink

    Ohi on . Oli ja meni…

  • 11.4.2019 at 09:33
    Permalink

    Ei tarvitse mennä roikkumaan sinne pankin ovelle, kun voi hoitaa pankkiasiat niillä laajakaistayhteyksillä.
    Maailma muuttuu ”eskoseni”. Soitatko vielä lankapuhelimella yms ? Rahakin on vain numeroita, ei välttämättä paperinpala, jossa on 10, 20, 50, 100 , 500 euron merkit tai metallinpaloja, joihin on painettu 5, 10,20, 50 senttiä ja 1, 2 euroa . Oletko huomannut , että enää ei ole markkoja vaan euroja ?. Juna meni ja asemalle jäi väkeä ikävä kyllä. Miten meinaat syksyllä hoitaa pankkiasiat, kun EU:n direktiivit tulee voimaan ??

  • 11.4.2019 at 10:36
    Permalink

    On sitä pankkimaailma ohjannut asiakaskäyttäytymistäkin eli paperilaskuilla on melkoinen ”haittavero” ja jos ei toimi säköisessä palvelussa, niin sitten vaan maksaa siitä pelkästä laskun saamisestakin, mutta sehän onkin vapaa valinta. Sähkölaskutkin on siitä hauskoja, että pitää tulla pari laskua eli käytöstä ja sitten siirrosta ellei ole siirtynyt sähköiseen asiointiin.

  • 11.4.2019 at 10:48
    Permalink

    Jos ei ole muutoksessa mukana, niin sitten on kyyti kylmää tykkäsi tai ei. Koska olet viimeksi käynyt verotoimistossa ja tiedätkö missä lähin verotoimisto on. Tai jos pitää jotain hakemuksia tai ilmoituksia tehdä niin ei se enää paperilla onnistu ? Vauhti muutoksissa on kuin F1- pääsuoralla.

  • 11.4.2019 at 20:33
    Permalink

    Kyllä Pertunmaa on sekaisin? Verotoimisto Mikkelissä? muut asiat Heinolassa? Eikö olisi ollut hyvä liittyä Mäntyharjun kanssa joka on myös väestön kanssa kriisikunta. Pankki kyllä on (vielä)

  • 14.4.2019 at 09:57
    Permalink

    ….ja kun sairastut lähetteitä ei anneta kuin ruumishuoneelle..näinhän Essoten sairaanhoito toimii ja syntyy suuret säästöt joilla kehutaan valtakunnallisesti.

  • 15.4.2019 at 02:11
    Permalink

    Jutun alussa toimittaja kirjoittaa väärin, kun hän kertoo, että fuusio olisi hyväksytty yli 112 äänellä. Koska fuusiota vastusti 88 äänestäjää, niin fuusion kannattajien olisi pitänyt saada vähintäänkin 132 ääntä, että sulautuminen olisi voitu hyväksyä, sillä fuusion hyväksyminen edellyttää lain mukaan 2/3 osan äänienemmistön. Koska nyt sulautumisen puolesta annettiin vain 81 ääntä, niin fuusion puolelle olisi pitänyt saada vähintään 51 ääntä lisää, että lain edellyttämä 2/3 äänienemmistö olisi saavutettu. Sanoisin, että melkoisen murskavoiton saivat fuusion vastustajat. Heille kiitos siitä, he tekivät viisaan päätöksen!!!!

  • 19.4.2019 at 20:24
    Permalink

    Meillä oli parisen viikkoa sitten Rantasalmen Osuuspankin vuosikokous ja pankilla pyyhkii hyvin itsenäisenä. Tuli yli puoli miljoonaa voittoa ja vakavaraisuus on erittäin korkealla tasolla. Vajaa pari vuotta sitten kun fuusiota yritettiin niin peloteltiin miten heikosti menee jos ei liitytä Suur Savon OP:n.
    Ei kaikkea kannata uskoa, vaan käyttää omia aivoja, ne on tehty ajattelemaan ja ottamaan selvää tulevaisuus -skenaarioista. Ja nekin voi olla esittäjän mielen mukaan muokattuja. Nyt tarvittaisiin kerran kuukaudessa ns karvahattulähetystö lukemaan lakia Vallilan herroille. Eivät ymmärrä lopettaa sitä tarpeettomien suurten kauppakeskusten rakentamisvimmaa ja rahoittamista. OP ryhmä , SRV ja joku eläkeyhtiö on osakkaita ja rakennuttajia esim. Kauppakeskus REdissä. SRV teki urakassa 40 miljoonan tappion lehtitietojen mukaan. Helsingin Sanomat raportoi Redin yrittäjien hankalasta alkutaipaleesta…. Tampereelle SRV rakentaa OP :n rahoituksella tornitaloja jne. Venäjällä isosti toimintaa. Kysymys voidaan heittää ilmaan koko Suomen laajuisesti. Onko OP ryhmän riskienhallinta kunnossa esim. suurten rakennusyhtiöiden osalta?
    Ja mitä tulee Rantasalmen Osuuspankin tulevaisuuteen me tulemme puolustaamaan pankin itsenäisyyttä niin kauan kuin ”tuppi heiluu”
    Parisen vuotta sitten kävin Koivunlehtipankkien pääkonttorissa juttelemassa pankkiasioista.
    Olen vakuuttunut, että Rantasalmen Osuuspankki on niin varakas, että se kelpaa Koivunlehtiryhmään mikä päivä tahansa, jos tarve vaatii.

  • 28.4.2019 at 15:04
    Permalink

    Ja taas tuli lisää suru-uutisia. Luin netistä, että OP ryhmä sunnittelee Vallilan konttorin myymistä ja siirtymistä vuokralle! Anna mun kaikki kestää! Tuossakaan ei oo mitään järkeä. Uusi omistaja haluaa kiinteistölleen tuottoa ja pankin asiakkaat maksaa. Sitä se teettää kun teoriaherrat saa vallan. Miksi haluttiin OP Pohjola pankki pois pörssistä! Haluttiinko päästi irti osakkaitten kysely ja valvontaoikeuksista! Nyt on piiri pieni koolla yhtiökokouksessa ja päätökset on pienen piirin tiedossa ja päätettävissä. Suunnitelmia perustellaan toiminnan keskittamisellä ydinliiketoimintaan! Sallikaa mun nauraa! Tuota ei usko enää kuin harvat lapsenmieliset! Onko pankin ydinliiketoimintaa Sairaalat tai lääkäriasemat tai autonvuokraus? Luinko oikein että Op sairaalaketjua on jouduttu pääomittamaan, miksi? Luin lehdestä, että Finanssivalvonta on pannut jarruja suunnitelmille Op lääkäriasemaketjun rakentamiseksi,. Ritakallio Ilmarisen johtajana ilmoitti Tv ssä että Ilmarinen on valmis sijoittamaan liikenneverkkoyhtiöön! Siinä olisikin vakuutusyhtiöille ja pankeille miljardibusines, kerätä rahaa satelliittien avulla , kun valtio on ensin sadan vuoden aikana sijoittanut ehkä satoja miljardeja markkoja teiden ja väylien rakentamiseen. Äitini pyhäkoulun opettaja Rauha Kontinen varoitti meitä lapsia rikkauden hulluudesta. Tuo varoitus on yhä ajankohtainen.

Comments are closed.

Viikon kysymys

Sorry, there are no polls available at the moment.