0

Vuosien vääntö palkitaan Punakivi-Järvelä-yksityistien perusparannuksella – Sama urakka olisi 12 vuotta sitten tullut halvemmaksi, mutta kaatui riitoihin

– Liian kauan olen tässä hommassa ollut, toteaa Juhani Vuorinen, mutta ei täysin maansa myyneenä.
Liki sadan osakkaan Punakivi-Järvelä-yksityistien tiekunnan puheenjohtajana toimiminen ei ole se kaikkein kevein pesti. Vuorisella on takana jo yli kymmenen vuotta. Puheenjohtajaksi hän lähti, kun tuntui ettei kukaan muukaan saa mitään aikaiseksi.
Nyt jotain on saatu aikaiseksi. Vuosien kädenväännön jälkeen kymmenen kilometrin yksityistieosuudella tehdään vihdoin ja viimein perusparannusta.
Tienvierustat raivataan ja ojat kunnostetaan, jotta näkyvyys paranee eikä vesi nouse enää tielle. Betonirummut uusitaan kaikki kerralla ja pintaan nousseet kivenmurikat kaivetaan tiestä ylös. Lisäksi tien kantavuutta parannetaan.
– 12 vuotta sitten oli suunnitelmissa tehdä samanlainen remontti, mutta se kaatui riitoihin. Silloin päädyttiin sitten vain kunnostamaan ojia, Vuorinen kertoo.

Puheenjohtaja hämmästelee edelleen, että perusparannus meni lopulta läpi. Tuon kokoluokan päätös kun ei etene, jos yksikin osakas sitä vastustaa.
Apuja saatiin lainsäädännöllisesti, sillä tammikuussa voimaantullut lakimuutos yksityisteistä helpotti esimerkiksi tietoimituksen tekemistä. Keväällä tehdyssä tietoimituksessa koko pätkälle määriteltiin yhtenäiset tieoikeudet. Aiemmin tieoikeudet oli määritelty vain Järveläntien kolmen kilometrin osuudelle.
Valitusaikaa osakkailla oli kolme kuukautta. Sen ajan Vuorinen oli kuin tulisilla hiilillä, mutta lopulta kukaan ei valittanut asiasta. Tieremontti päästiin aloittamaan elokuun puolessa välissä.

Perusparannuksen kustannusarvio on 95 000–100 000 euroa. Ely-keskus maksaa summasta puolet, ja loppuosan maksavat osakkaat. Vaikka perusparannuksesta osakkaille kustannuksia tuleekin, on Vuorinen sitä mieltä, että se maksaa itsensä takaisin.
– Betonirumpujen vaihtaminen muovisiin maksaa jo muutaman satasen. Jos niitä pitää vaihtaa yksitellen, niin joka kerralle pitää erikseen tilata kaivuri, joka ottaa työstä satasia. Nyt kun kaikki vaihdetaan kerralla, niin muutamaan vuoteen ei tarvitse toivottavasti uusia yhtäkään, Vuorinen pohtii.
Peruskunnossapitoon, kuten auraukseen, on mahdollista hakea Pertunmaan kunnalta tukea, jolloin osakkaat voisivat keskittyä lainan takaisinmaksamiseen.
Halvemmaksi urakka olisi tosin tullut silloin 12 vuotta sitten.
– Jos muistan oikein, niin ely-keskus olisi maksanut 75 prosenttia perusparannuksen kustannuksista, Vuorinen harmittelee.
Pelkkiin ojankunnostuksiin ei ely-keskukselta rahaa tippunut.

Vaatimuksena ely-keskuksen rahoituksen saamiseksi on tien kantavuuden parantaminen. Tiellä liikkuu paljon tukkirekkoja ja se on laajasti yleisessä käytössä oleva läpiajotie. Erityisesti keväisin tie muuttuu usein pehmeäksi liejuksi.
Tieurakkaa hoitavan Kaivu- ja kuormausliike Kimmo Pippurin kuljettaja Ville Pippuri kertoo, että pehmeimmissä kohdissa kantavuutta lisätään suodatinkankaalla. Kangas estää maa-ainesten sekoittumisen ja ehkäisee routavaurioita.
Halvasta puuhasta ei ole kyse. Suodantinkankaan alle laitetaan isompaa sepeliä ja päälle hienojakoisempaa maa-ainesta. Suodatinkangas on jo itsessään noin 50–70 senttiä neliöltä.
– Se tulisi kalliiksi, jos koko matkalta tehtäisiin. Siinä kun rullaa pyörittää, niin vilkkuvat neliöt ja eurot vaan silmissä, Pippuri naurahtaa.
Yhteensä suodatinkangasta laitetaan tielle noin kilometrin matkalta.

Suunnitelmiin kuuluu myös pieni kiertotie. Nykyisellään tie kulkee yhden alueella olevan talon pihapiirin lävitse. Uusi kiertotie puolestaan kiertää pihapiirin rakennukset.
– Siitä on tapeltu ainakin siitä asti, kun tänne muutin, eli jo 80-luvulta. Sanoin, että en enää ala tätä uudestaan kyselemään, joten kiertotie tehdään nyt, jos sitä tehdään ollenkaan, Vuorinen toteaa.
Yllättäen myös kiertotie meni valituksitta läpi, joten se tehdään perusparannuksen yhteydessä. Pippuri ja Vuorinen arvioivat, että urakka saadaan kokonaisuudessaan valmiiksi marraskuun loppuun mennessä.

 

Kaapelit ja sähkölinjat vaikeuttavat töitä

Osakkaat saatiin leikkiin mukaan tällä kertaa jopa yllättävän helpolla, mutta ei Punakivi-Järvelä-yksityistien perusparannus silti helppoa leikkiä ole ollut.
Oman ongelmansa on aiheuttanut esimerkiksi MPY:n valokuitukaapeli.
– Kaapeli pitäisi kaivaa vähintään 70 sentin syvyyteen, mutta täällä niin ei ole tehty. Paikoitellen ei ole tarvinnut kuin raapaista pintaa kauhurilla, niin kaapelin varoitusnauha on jo tullut esiin ja kaapeli pian perästä, tiekunnan puheenjohtaja Juhani Vuorinen harmittelee.
Pahimmillaan kaapeli on ollut vain noin 20 senttiä maanpinnasta. Joissain paikoissa kaapeli taas kulkee väärästä kohtaa. Vuorinen osoittaa tien vieressä olevaa isoa kiveä.
– Tuossa kohtaa kaapelin pitäisi kiertää kivi metsän puolelta, mutta sen sijaan se kulkeekin tien puolella. Onkohan sitten urakoitsija halunnut mennä sieltä, mistä aita on matalin.
Vuorinen lähetti MPY:lle kuvia kaapelien sijainnista ja viesti sieltä suunnasta oli selkeä. Korjatkaa, niin MPY maksaa.

Toinen murheenkryyni ovat vanhat sähkölinjat. Osa sähkötolppien haruksista eli tukivaijereista tulee niin lähelle tiensivua, että tien reunustojen raivaaminen on lähes mahdotonta, ainakin turvallisesti.
Pusikoituneet tienreunustat erityisesti mutkissa aiheuttavat vaaratilanteita. Muutaman vuoden sisään on tapahtunut pari kolaria, joissa vastaantuleva auto onkin yllättänyt molemmat kuskit.
– Onkohan niitä kuusi tai seitsemän harusta, jotka pitäisi siirtää. Järvi-Suomen Energiasta sanoivat, että voivat siirtää ne, mutta se maksaa meille yli 13 000 euroa. En sellaista summaa suostu maksamaan, Vuorinen tuhahtaa.
Näillä näkymin haruksista siirretään vain yksi. Vuorinen jää odottelemaan, millaisen laskun yhtiö siitä lähettää, mutta ei aio sitä mukisematta maksaa.

2 kommenttia aiheesta “Vuosien vääntö palkitaan Punakivi-Järvelä-yksityistien perusparannuksella – Sama urakka olisi 12 vuotta sitten tullut halvemmaksi, mutta kaatui riitoihin

  • 8.10.2019 at 20:33
    Permalink

    Tuota noin. Kun jutussa mainitun yksityistien hoitokunnan puheenjohtaja(!) ei tiedä, mistä ja miten valokuitukaapeli on tiealueelle asennettu, niin eihän asennustyötä ole silloin valvottu lainkaan, dokumentointikin on tainnut jäädä tekemättä, vaikka sellainen pitää olla tulevia aikoja varten laadittuna. Ei ole kauaa siitä, kun näillä palstoilla joku kommentoija väitti kaiken (valokuitukaapeloinnin osalta) olevan asianmukaista ja tarkastukset tehty. En yhtään hämmästy, jos tuo kaapelointi tulee vielä aiheuttamaan päänvaivaa=lisäkustannuksia muidenkin tiekuntien osakkaille ja vastuuhenkilöille. Hyvä, että paikallislehti teki tämän jutun!

  • 24.10.2019 at 19:50
    Permalink

    ei se tie ainakaan tällä hetkellä missään kummoisessa kunnossa ole; ja aika leveä tielinja tarvitsi tehdä, jotta tuet on saatu… ja ne ”ojat” on aika lailla rääppimällä tehty….

Comments are closed.

Viikon kysymys

Sorry, there are no polls available at the moment.