1

Kirkonkylän koululaisia esitetään moduuliin kirjaston naapuriin

Tämä artikkeli on tilaajillemme.

Tilaajana voit lukea kaikkia digitaalisia sisältöjämme rajattomasti.

8 kommenttia aiheesta “Kirkonkylän koululaisia esitetään moduuliin kirjaston naapuriin

  • 29.11.2019 at 16:56
    Permalink

    Hei Haloo!
    Tätäkö on kunnan kehittäminen ja elinvoimaisena pitäminen? Vuokrataan lisää parakkeja ja lapset sinne. Katotaan sitte onko viiden vuoden päästä ymmärtäneet lähteä pois! Ei kait se haittaa että ne lapset ei mahdu syömään eikä pitämään liikuntatunteja kunhan vaan saadaan kunnan kirjanpitoon mukavia lukuja. Taitaa kyllä noista laskelmista puuttua jotain oleellista mutta lisätään se miljoona sinne myöhemmin. Nyt oikeesti jotain tolkkua tähän touhuun! En millään usko että tuo esitys on oikeesti vt sivistysjohtajan käsialaa. Taitaa olla selän takana kirkonkylän koulun tappajat ryhmittymä.

    Reply
  • 1.12.2019 at 20:27
    Permalink

    Muuttaako joku tosiaankin Mäntyharjuun saamalla lapsen Kirkonkylän kouluun tai jättää muuttamatta jos pääsee/ ”joutuu” uuteen kouluun kaikkien muiden lasten kanssa?
    Ja eikö työryhmän raportissa sanota käsityöluokan käyttöasteeksi 42% ja liikuntasalissa noin 70% johon saa lisää kapasiteettia kun viidesluokkalaiset menee uuteen isoon Kisalaan johon pitääkin olla mahdollisimman iso käyttöprosentti.
    Ja mikä ihmeen ryhmittymä 😂

    Mielenkiintoinen asia on miten poliitikko tuli ulos suoraan ilmoittamalla koulun jatkamisen puolesta äänestämisen eli ainakaan kokoomus ei ymmärrä taloudellisista faktoista mitään jotka otettava vakavasti. Myöskään hän ei antanut perusteluja. Ja näin jää kuitenkin hyvin äänestäjien mieleen ensi vaaleja varten vaikka tilaratkaisun käsittely vasta alkamassa.
    Kokoomus tiedetään, miten toimii faktat muille päättäjille. Yksi ainakin valtuustossa osaa taloudelliset laskelmat ja faktat. Toivottavasti edes lukevat selvityksen ja yrittävät ymmärtää, taitaa vain olla aika hakusessa faktojen mukaan toimiminen.
    Päättäjillä on nyt haaste jota ei aikaisemmin olekaan ollut pöydällä.

    Reply
    • 4.12.2019 at 10:16
      Permalink

      Kyllä, toiset muuttavat paikkakunnalle pienen koulun takia. Ja muuttavat pois samasta syystä. Mäntyharju ei muutamaa lasta kaipaa, mutta naapurikunta ottaa avosylin vastaan. Elämä on valintoja. Yllättävän moni tekee valintansa lapsia ajatellen. Kyllä se Mäntyharjussakin vielä huomataan.

      Reply
      • 4.12.2019 at 11:14
        Permalink

        Itselle kodin paikka määräytyi aikanaan sen mukaan mistä työ löytyi. Se löytyi täältä kotipaikkakunnalta ja työpaikan avulla minun perheen koti perustettiin.
        Siihen minulla ei ollut apuna varakasta puolisoa eikä perintöä joiden avulla olisin voinut vaikuttaa kodin sijaintiin.
        Pidempi työmatka päivittäin on minun kohdalla merkinnyt lisäkuluja auton kulumisesta ja polttoaineesta ja lyhyemmästä vapaa-ajasta.

        Reply
  • 1.12.2019 at 22:26
    Permalink

    Mielestäni Kirkonkylän kouluasiaa käsitellään aivan liiaksi tunteella ja järkiperustelut ohitetaan.
    Tuntuu järjettömältä ylläpitää 1200 km2:n kunnassa kahta koulua parin kilometrin etäisyydellä toisistaan.

    Kunnan kylien elinvoimaisena pitäminen olisi pitänyt ymmärtää jo pari vuosikymmentä sitten ja säilyttää kyläkouluja ja pyrkiä kavoittaman ja asuttamaan nyt jo tyhjäksi saatuja kyliä etäämmällä keskustasta.
    Toivolan koulun säilyttämistä pitäisin paljon tärkeämpänä asiana kunnan kokonaiskehityksen kannalta kuin Kirkonkylän koulua.

    Moduulikoulu on kaiken lisäksi osoittautunut erittäin suosituksi ratkaisuksi ympäri Suomea – niin kaupungeissa kuin kunnissakin. Muuntojoustavat ratkaisut ovat tulevaisuuden ratkaisuja ja soveltuvat mielestäni hyvin ratkaisuksi myös Mäntyharjun tilanteeseen, jossa oppilasennusteet näyttävät selkeää laskusuuntaa.

    Asiassa ratkaisuja tekevien olisi hyvä perehtyä moduulikouluratkaisujen toimivuuteen, koska niitä on otettu käyttöön useilla paikkakunnilla ja tutustua vaikka muutaman vuoden takaiseen Aalto-yliopiston diplomityöhön moduulikoulusta ja sen tarkoituksesta.

    Reply
  • 2.12.2019 at 12:48
    Permalink

    Yhdyn Sohlmannin näkemyksiin,kuten myös oikeita päätöksiä kaipaavan kommenteihin.Sivistyslautakunnan puheenjohtaja on täysverinen politiikko,joiden kaltaiset valmistautuvat aina vaan vaaleja silmälläpitäen.Taloudellinen osaaminen ja kokonaisuuksien näkeminen on tunnekuohuissa näissä kouluasioissa kaikkialla vaikeaa,vähän kuin valtion omistajaohjaus.Jos rahaa olisi kunnan kassassa niin asia olisi toinen,nyt velaksi Mikkelin malliin elellään.Aikojen saatossa niukkuuden edessä säästöjä etsiessä parimiljoonaa ei ole pikkuraha.Lopuksi ehdottaisin,olisiko Tuomas Hoikkala halukas ostamaaan rikkirevityn Kirkonkylänkoulun Salmelan kulttuuritarjonnan kiinteistöksi.Ei tarvitsi siihen tarkoitukseen mittavaa remonttia,kuten jos kunnostetaan koulukäyttöön.

    Reply
  • 2.12.2019 at 14:10
    Permalink

    Erikoista tässä sopassa on se että on lukuja ja selvitystä ihan hitosti ja oikeita kustannuksia ei ole kerrottu selkeästi. Sitä kk-koulun urakkaa on tehty ja maksettu nyt noin puoli miljoonaa. Lisää kuluja tulee jos sitä ei jatketa. Eikös tämä pitäisi lisätä niihin moduli-vaihtoehtojen kustannuksiin kun vertailuja tehdään? Vai nostaako joku käden ylös virheen merkiksi ja maksaa nuo kulut? Niiden modulien kuluista taitaa puuttua esim sähkö-, vesi- ja viemäriliittymät. Varmaan myös liikennejärjestelyt ja pihat ym.

    Erikoista on myös tuo viiden vuoden vuokra-aika. Mun järjen mukaan jos lapsi menee eskariin niin siinä alakoulussa menee 7 v. Siis kaksi vuotta jossain? Ja taitaa siinä olla se yläkoulukin 3 v. Tämä touhu on tällä hetkellä sellaista että voidaan vuokrata sirkusteltta, pellejä löytyy jo omasta takaa niitä ei tartte vuokrata!!!

    Tämä ”moduli” on uusi nimitys vanhalle idealle eli parakeille (tilaelementti). Idea ihan ok ja ei mitään ihmeellistä, mutta ei niitä vielä ole juurikaan siirretty paikasta toiseen. Onko kukaan tutkinut minne se raha mikä niistä maksetaan menee? Ulkomaille? Mitä tapahtuu jos tilojen vuokraaja menee konkurssiin? Näkyy olevan uusi pulju ja tappiollinen? Olisiko kuitenkin varmempaa omistaa tilat itse?

    Markulle vielä että siellä kuulemistilaisuudessa olisi ollut paljonkin perusteluja siitä miksi on järkeä pitää kahta koulua 2 km päässä toisistaan. Lisää perusteluja voi toki kysellä kk lasten vanhemmilta. Tai ihan vihjeenä käypä molempien koulujen joulujuhlassa ja vertaa tunnelmaa. Ai niin ei tunteita päätöksentekoon!

    Reply
  • 5.12.2019 at 22:30
    Permalink

    Tuntuu oudolta, että ollaan valmiita puoltamaan kahden koulun olemassaoloa vajaan parin kilometrin päässä toisistaan, mutta ei kiinnitetä huomiota siihen, että joillakin lapsilla koulumatka Mäntyharjulla on yli 40 km.
    Ymmärtäisi kahden koulun tarpeen, jos koulujen välinen etäisyys olisi edes 10 km.
    Kirkonkylällä pitäisi olla muuta(kin) ylpeyden aihetta kuin peruskoulu.

    Reply

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Viikon kysymys

Sorry, there are no polls available at the moment.