0

Pankkifuusiota yritetään uudestaan Pertunmaalla – osuuspankkien hallitukset selvittävät yhdistymistä

Koitin-Pertunmaan ja Päijät-Hämeen Osuuspankkien hallitukset ovat lähteneet selvittämään uudestaan pankkien yhdistämistä.
Fuusiota yritettiin viimeksi alkuvuodesta, mutta yhdistyminen äänestettiin kumoon pankin osuuskunnan kokouksessa. Tuolloin fuusiota vastusti kokouksessa 88 omistaja-asiakasta ja sitä kannatti 81. Fuusion toteutumiseen olisi kokouksessa tarvittu kahden kolmasosan enemmistö.

Koitin-Pertunmaan Osuuspankin toimitusjohtaja Jouko Iso-Kuortti perustelee fuusioselvittelyjen aloittamista uudelleen sillä, ettei tarve yhdistymiseen ole kadonnut minnekään. Perusteet ovat tismalleen samat kuin ensimmäisessäkin fuusioyrityksessä.
– Nykytila ei voi jatkua. Viranomaissääntely on kasvussa ja tuottojen saaminen on vaikeaa. Kannattavuuden näkökulmasta tilanne ei toimi, Iso-Kuortti sanoo.

Iso-Kuortin mukaan lisäkuluja pankille syntyy viranomaissääntelyn lisäksi erilaisista ICT-investoinneista ja lainojen negatiivisista viitekoroista. Iso-Kuortin mukaan Koitti-Pertunmaan pankki saisi Päijät-Hämeestä tarvittavaa lisäosaamista palveluunsa.
– Myönnän, että pankilla on pitkä historia. Olemme myös vahva ja vakavarainen pankki, mutta tänä päivänä vakavaraisuus ei ole se ratkaiseva asia. Pitkällä tähtäimellä palvelukykymme heikkenee

Pertunmaan-Koitin Osuuspankilla on yksi konttori Pertunmaan kirkonkylällä, jonka aukioloaikoja on supistettiin keväällä. Nykyisin pankki on auki maanantaisin, tiistaisin ja torstaisin kolme tuntia päivässä. Pankissa työskentelee neljä toimihenkilöä. Koitin konttorinsa pankki sulki keväällä.

Iso-Kuortin mukaan fuusio Päijät-Hämeen Osuuspankin kanssa ei tarkoittaisi Pertunmaan konttorin sulkemista.
– Asia ei mene suoraan niin. Osuuspankkiryhmällä on arvot ja niistä pidetään kiinni. Konttori on auki niin pitkään kuin pankkipalveluille on tarvetta. Tosiasia kuitenkin on, että päivittäispalvelujen puoli pienenee ja rahoituksen sekä säästämisen palvelujen tarve kasvaa.

Entäpä jos omistaja-asiakkaat tyrmäävät fuusion tälläkin kertaa? Yrittävätkö pankkien johdot yhdistymistä niin pitkään, että yhdistyminen menee läpi?
– Kysymys täytyy miettiä niin päin, että jos tämä ei mene toisella kerralla läpi, niin sitten toimintaa pitää sopeuttaa ja pienuuden kierrettä toteuttaa. Se koituu heikkoudeksi meidän jäsenistölle ja palvelukyky heikkenee.
Osuuspankki järjestää aiheeseen liittyen asiakaspäivän torstaina 12. joulukuuta kello 9.00 alkaen. Iso-Kuortin lisäksi pankissa on tavattavissa kello 10-12 Päijät-Hämeen Osuuspankin toimitusjohtaja Mika Kivimäki.

7 kommenttia aiheesta “Pankkifuusiota yritetään uudestaan Pertunmaalla – osuuspankkien hallitukset selvittävät yhdistymistä

  • 5.12.2019 at 14:48
    Permalink

    Edelliskerralla fuusio kaatui, kun tietyt tahot tekivät kovaa lobbausta joka perustui mielikuviin ja perinteisiin. Ehkä tällä kertaa useampi tekee päätöksen faktoihin perustuen.

  • 7.12.2019 at 19:22
    Permalink

    Voisiko johtoryhmä tutkia muita vaihto ehtoja ,eikä vain Päijät-häme.
    olaanhan sitä muutenkin etelä-savon toiminnassa täysin mukana
    Harkitkaa vielä vaihto ehtoja eikä vain yhden kumpanin syliin menoa.

  • 9.12.2019 at 08:16
    Permalink

    Voi sitä tuulimyllyjä vastaan taistella, mutta pankkimaailma on isossa muutoksessa ja paljon isommassa kuin tämä fuusio on. Ei montaa pankkia jää jäljelle…

    • 9.12.2019 at 14:02
      Permalink

      Järkee vai ei ?
      Haluan tässä yhteydessä esittää ”kiitokseni” niille ”viisaille” kahdelle naiselle ja yhdelle miehelle jotka naamat punaisina ja jalkaa polkien edellisessä jäsenkokouksessa onnistuivat saamaan aikaan pankkipalvelujen supistumisen ja hankaloitumisen Pertunmaalla !
      Heidän ansiostaan kärsimme nyt kaikki .
      Pankin toimivan johdon päämäärä on toimia pankin ja asiakkaiden parhaaksi, piste!
      Absurdia on se ,että jäsenistö ei tiedä ,tai ei halua kuulla pankin tulevista haasteista , liiketoiminnan kannattavuudesta eikä oikeastaan mistään faktoista, mutta ovat sitten kaatamassa niitä hankkeita joilla turvataan palvelut edes jollain tasolla kunnassamme.
      He siis pystyvät halutessaan kaatamaan pitkään valmistellut hankkeet, joilla turvattaisiin tai jopa parannetaan pankin toimintaedellytykset.

      Toivottavasti seuraavalla kerralla
      tosiasiat ratkaisevat eikä tunteilu.

      Joka kerta kun vedän lukossa olevaa pankin ovea ,muistan Riittaa, Niinaa sekä Paavoa.

      Edellä mainitut nimet ovat kuviteltuja tai sitten ei.

  • 9.12.2019 at 12:19
    Permalink

    Demokratia, äänestetään niin monta kertaa että saadaan mieluinen tulos!

  • 9.12.2019 at 15:21
    Permalink

    Fuusio tai ei, mutta miten palvelut hoidetaan ? Tähän asti palvelu on ollut olosuhteet huomioiden hyvää, mutta kaupunkeistakin pankit ja palvelut häviävät ja se tapahtuu myös Pertunmaalla. Missä ovat Nordeat ym ? Tässä valtakunnassa ajetaan asiaa yhteen suuntaan ja keskeinen tekijä on se, että teet asiat itse jonkun robotin kanssa. Jos sinulla ei ole pankkikorttia ja mobiiliyhteyttä, niin miten meinaat pärjätä ?

  • 11.12.2019 at 22:29
    Permalink

    Itse olen eläkeläinen ja asun Mäntyharjussa, joten tämä ei suoraan kosketa itseäni. Sama kehitys on kuitenkin myös Mäntyharjussa ja kaikkialla Suomessa. Puheet pankkipalveluiden heikentymisestä ovat kuitenkin mielestäni aivan turhia.

    En ole viimeisen parin vuoden aikaan tainnut vierailla pankin konttorissa kuin kerran – pari ja olen siitä huolimatta sitä mieltä, että palvelut ovat parantuneet huomattavasti.
    Voin hoitaa pankkiasiani iltaisin kello yhdentoista aikaan tai aamulla kuuden aikaan eikä tarvitse lähteä kotoa minnekään. Ihan vaikka pyjama päällä onnistuu. Matkoillakin onnistuu vaikka ulkomailla, kunhan ei kadota puhelintaan.
    Tämä ei onnistunut silloin, kun pankkikirja kädessä piti jonottaa laskunipun kanssa pankin konttorissa.
    En tiedä mihin oikein niitä konttoreita tänä päivänä enää tarvitaan? Neuvottelutkin voi käydä pääsääntöisesti netin välityksellä.

    Konttorit tulevat vähenemään huomattavasti tulevaisuudessa ja sille kehitykselle emme voi mitään. Se ei kuitenkaan tarkoita palveluiden huonontumista.

    Meidän ikääntyvien on vain yritettävä pysyä kehityksessä mukana ja opetella käyttämään uusia entistä parempia palveluja eikä pysähtyä paikoilleen.

Comments are closed.

Viikon kysymys

Sorry, there are no polls available at the moment.