0

Lukijalta: Pertunmaan pappi pihalle

Hyvänä pappina ja erinomaisena työkaverina tunnettu Pertunmaan kappalainen Juha Ijäs ei voittanut Pertunmaan kappelilineuvoston luottamusta.
Pappi laitetaan taas vaihtoon, toimiva työyhteisö ja saavutettu luotto seurakuntalaisten keskuudessa hajotetaan kappelineuvoston päätöksellä. Ei ole järjellistä syytä pistää hyvää pappia pihalle.
Juha on siunaus sekä seurakuntalaisille että työyhteisölle, myötätuntoinen, uskollinen, pitkäjänteinen, harras. Ei mikään pikkupomo, niskanpäälle hyppijä, tai tyhjiä lupauksia suoltava näyttelijä. Hän on asiallinen hengenmies.
Kerrankin kun meillä on hyvä pappi, joka vielä on suostuvainen jatkamaan tässä särkymisen partaalla olevassa seurakunnassa, niin kappelineuvosto kääntää hänelle selkänsä. Millä oikeudella?
Koko päätöksen ydin voidaan purkaa yhteen kysymykseen: ollaanko Juhaan tyytyväisiä, vai ei? Ja tähän kappelineuvosto on meidän kaikkien seurakuntalaisten ja seurakunnan työntekijöiden nimissä vastannut: ME emme ole tyytyväisiä Juhaan, Juha ulos!
Tähän vääryyden päätökseen kiteytyy osaltaan koko nykyisen yhteiskuntamme suurin vitsaus. Mihinkään ei olla tyytyväisiä. Aina tavoitellaan parempaa, vaikka asiat olisivat jo nykyisellään hyvin.
Voin kuvitella, että vaikka itse Jeesus ilmestyisi kappelineuvostolle niin pois potkittaisiin Pertunmaalta.
Minulle on muodostunut kuva, että Pertunmaalle on aina haettu karismaattisia, hurmaavia, halaavia ja tunneryöppyisiä esiintyjiä papeiksi, muilla ansioilla ei tunnu olevan merkitystä.
Kuulen jo kappelineuvoston vastauksen: ”Meidän ei päätöksiämme tarvitse selitellä, meillä on valta yli kaiken muun”.
Rukoilkaamme: Rakas Jeesus, avaa silmät sokeiden, poista pahan pauhu, anna myötätunnon ja rakkauden täyttää sydämemme. Jeesus muista meitä, särjettyjä ja särkyneitä, anna voimaa huomiseen, etten hukkuis tyhjyyteen. Kun sinut kerran nähdä saan, sulje syliis avaraan.

Otso Paakkinen, seurakuntalainen

20 kommenttia aiheesta “Lukijalta: Pertunmaan pappi pihalle

  • 20.10.2020 at 10:36
    Permalink

    Täysin samaa mieltä!

  • 20.10.2020 at 11:28
    Permalink

    Käsittämätön päätös! Kerrassaan ihmetyttää tämä vaihtuvien pappien huima tahti. Sitten kun joku Pertunmaalle haluaisi jäädä, pistetään pihalle.
    Vaan kylläpä tämä päätöksillä jyrääminen tuli ilmi jo kesän nuorten konfirmaatio-väännössä… Onnea on, että voi valita, kuuluuko seurakuntaan vai ei.

  • 20.10.2020 at 12:13
    Permalink

    Nyt täytyy ihan kysyä , keitä nämä neuvostossa päättävät ovat nimeltään?

    • 20.10.2020 at 12:29
      Permalink

      Kappelineuvoston jäsenet ovat Miia Hämäläinen (pj.), Raili Toivonen, Aini Pöyry, Tiina Hölttä, Raimo Mattila, Markus Montin, Heimo Tuukkanen, Esko Kilpinen ja seurakunnan kirkkoneuvoston jäsen Marjatta Nikkinen.

  • 20.10.2020 at 14:48
    Permalink

    Nuoret ovat pettyneitä myös,halusivat Juhan rippileirille. Juha oli paras lasten ja nuorten mielestä ja se on kyllä aika tärkeä kriteeri!

  • 20.10.2020 at 16:10
    Permalink

    Joku sanoi joskus osuvasti: ” pappi, josta seurakuntalaiset tykkäävät, ei kelpaa papin esimiehille ja päin vastoin”.

  • 20.10.2020 at 16:45
    Permalink

    Nyt kannattaa miettiä tätä kommentointia. Jos äänestyksen tulos on 5-2 niin eikö se kerro luottamuksesta.
    Jos hakija vielä hieman väkisin laittaa hakemuksensa ja viime tipassa niin eikö sekin kerro siitä ettei hän itsekään ole innostunut toimestaan.
    Otetaan kannustavasti uusi ihminen vastaan. Kukaan ei varmaan vielä tiedä, millainen tämä uusi ihminen on. Saattaa vaikka olla innostunut omasta työstään.

    • 21.10.2020 at 08:57
      Permalink

      Työyhteisön näkökulmasta ongelmana on, että olemme ottaneet ennakkoluulottamasti ja kannustavasti vastaan uuden ihmisen suurin piirtein vuoden välein. Pappeja Pertunmaan alueella vuoden 2012 jälkeen on ollut seitsemän. Tämän hetkinen tilanne koronoineen päivineen on haastava muutenkin ja valitettavasti on inhimillistä jossakin vaiheessa väsyä jatkuvaan muutokseen. Kaikille muutoksille emme mitään voi ja hyvä niin, näin pääseemme kehittymään. Jotkin muutokset tuntuvat kuitenkin viime vuosien jälkeen liian raskailta.

      Onneksi kuitenkin Pertunmaan seurakunta yhdistyi Mäntyharjun seurakuntaan, koska sitä kautta saimme pysyvyyttä monissa muissa asioissa. Vielä kun saisimme pitää työyhteisössämme arvostetun pappimme tällä kertaa edes hiukan pidempään, niin olisi helpompi kohdata muita tulevaisuuden haasteita.

  • 20.10.2020 at 17:38
    Permalink

    Nämä jotka tällaisia päätöksiä tekevät eivät näköjään osaa ajatella asioita kuin omien mieltymyksiensä mukaan. Pois tuollaiset puupääpäättäjät! Ei heru luottamusta minulta.

  • 20.10.2020 at 18:40
    Permalink

    Oliko viisas liike liittyä Mantyharjun seurakuntaan? Nyt Pertunmaa on vain välttämätön paha ja hommat hoidetaan Mäntyharju edellä. Sen huomasin, kun vanhempieni hauta on ollut seurakunnan hoidossa jo Itsenäisen Pertunmaan srkn aikaan, niin kukkien hoito oli aina loistavaa eikä ollut koskaan huolta siitä, onko ne hoidettu. Tänä kesänä koin järkytyksen, kun tulin heinäkuun alkupuolella käymään (250km päästä) Pmaalla ja menin vanhempieni haudalle, siellä ei ollut kukkia laitettu ollenkaan!! Itku siinä pääsi, koska tiesin, että maksettu on, kuivat tuomani äitienpäivä ruusut siinä kuolemassa vain oli. Lauantai, ei tavoita ketään, kukkakauppaa ei lähelläkään ja Salesta kimppu ruusuja, kun en muutakaan keksinyt! Maanantaina soitin ja pahoillaan olivat, mutta eipä se paljon lohduttanut, lupasivat laittaa kukat ja kuvan, kun on valmis. Soitin uudelleen ja vaadin saada ensi vuoden hoidosta 1 kk alennusta, no siihen suostuivat.

    • 21.10.2020 at 08:41
      Permalink

      Pahoittelen vielä kerran sattunutta inhimillistä erehdystä. Samat työtekijät hoitavat sekä Pertunmaan että Mäntyharjun hautausmaiden kukkien istutuksen. Hoitohautoja yhdistyneessä seurakunnassa on tällä hetkellä yhteensä yli 2000 ja valitettavasti, vaikka kuinka yritämme parhaamme tehdä, virheitä on sattunut sekä Pertunmaan että Mäntyharjun hautausmailla.

      Itse olen alun perin Pertunmaan seurakunnasta ja vastaan nykyisin koko seurakunnan hautojen hoidoista. Jokainen seitsemästä yhdistyneen seurakunnan hautausmaasta on minulle yhtä tärkeä.

  • 20.10.2020 at 19:19
    Permalink

    Samaa mieltä.

  • 20.10.2020 at 19:32
    Permalink

    Kuulostaa aika oudolta päätökseltä, mikäli seurakuntalaiset ovat tyytyväisiä!!!
    Olisiko neuvoston aika uudistua ajatuksiltaan ? Jokin on nyt pielessä kuten kirjoituksesta voi havaita!!!!!!

  • 20.10.2020 at 20:00
    Permalink

    on siinä varsinainen jäsenkööri 😉

  • 20.10.2020 at 21:40
    Permalink

    Olisi reilua, jos kaikki kommentoijat Otso Paakkisen lisäksi esiintyisivät omalla nimellään.

  • 21.10.2020 at 00:39
    Permalink

    Tein päätökseni ja erosin puljusta.

  • 21.10.2020 at 08:57
    Permalink

    On kyllä haissut päättäjien puolelta tuo Juha vastaisuus. Juhakin on sen aistinut, mene siinä sitten iloisesti haastatteluun! Juha oli tuomittu jo ennen kappelineuvoston kuulemista. Aivan kuten Jeesus aikanaan. Markus 14.55 ”Ylipapit ja koko neuvosto etsivät todistusta Jeesusta vastaan saadakseen hänet surmatuksi. Sellaista ei kuitenkaan löytynyt.”

  • 21.10.2020 at 12:21
    Permalink

    Kun Pertunmaan seurakunta oli itsenäinen, lehdessä oli jatkuvasti talouspäälikön huolia rahattoman seurakunnnan taloudesta. Ei mäntyharjulaiset kyllä tästä liitoksesta kostuneet, muuta kuin kosteusvaurioisia kiinteistöjä taisi purettavaksi tulla. Erikoista meininkiä naapurissa on, olipa seurakunta, kunta taikka jokin muu asia, aina hankausta piisaa.

    • 21.10.2020 at 13:04
      Permalink

      Onneksi Mäntyharjulla asiat rullaavat sopuisasti ja sujuvasti kautta linjan…

  • 22.10.2020 at 14:35
    Permalink

    Päätöksistä voi (käsittääkseni) valittaa.
    Sekin aika, minkä näihin kommentteihin ja mielipidekirjoituksiin käyttää, kannattaa hyödyntää valituksen tekemiseen.
    Kokeilkaa.

Comments are closed.

Viikon kysymys

Sorry, there are no polls available at the moment.