0

Kinnin kemikaaliturmaa tutkitaan nyt törkeänä ympäristön turmelemisena

Poliisi jatkaa Kinnin vuoden 2018 kemikaalionnettomuuden tutkintaa törkeänä ympäristön turmelemisena. Nimike on muuttunut tutkinnan aikana törkeäksi, sillä aiemmin poliisi on kertonut tutkivansa tapausta ympäristön turmelemisena. Tutkinnanjohtaja Johanna Parviainen Itä-Suomen poliisilaitokselta kertoo, että toinen tutkinnassa oleva rikosnimike on vaarallisten aineiden kuljetusrikos. Parviainen ei tässä vaiheessa halua täsmentää mikä tai mitkä tahot ovat poliisin epäilyksen alaisena.
Onnettomuus tapahtui vuoden 2018 huhtikuussa Kinnin rautatieseisakkeella, kun 50 säiliövaunun letka lähti liikkeelle liian vähäisten pysäytyskenkien vuoksi ja törmäsi raidepuskimeen. Yhdestä säiliövaunusta luontoon pääsi valumaan 35 000 kiloa MTBE-kemikaalia.
Tapauksen tutkinnassa on kuultu kymmeniä asianomistajia sekä onnettomuudessa muulla tavalla osallisena olleita.
– Olemme selvittäneet vastuun kohdentamista ja sitä mitkä tahot ovat toimineet missäkin vaiheessa. Kuulustelut ja tutkinta asiassa on edelleen kesken, joten sen tarkemmin asiaa ei voi tässä vaiheessa kommentoida, Parviainen sanoo.

Esitutkinnassa selvitetään onnettomuuden eri vaiheiden lisäksi muun muassa sitä mitä erilaista lainsäädäntöä, säännöstöä ja ohjeistusta vaunujen kiinnittämiseen liittyy ja onko sitä laiminlyöty törkeällä tavalla.
Pitäjänuutisille asiaa aiemmin kommentoinut syyttäjä Heikki Ylisirniö Itä-Suomen syyttäjänvirastosta toteaa, ettei pelkkä säiliövaunujen liikkeellelähtö ja kemikaalin valuminen luontoon riitä täyttämään rikoksen tunnusmerkkejä.
Keskeistä mahdollisessa oikeudenkäynnissä on se, onko syytteessä oleva taho toiminut tahallaan tai törkeän huolimattomasti.
Tutkinnanjohtaja Parviaisen arvion mukaan tapauksen esitutkinta kestänee ainakin vuoden vaihteeseen tai alkuvuoteen saakka.

3 kommenttia aiheesta “Kinnin kemikaaliturmaa tutkitaan nyt törkeänä ympäristön turmelemisena

  • 6.11.2020 at 06:47
    Permalink

    Onnettomuuden taustalla oli junavaunujen ruuhkautuminen Kotkan ja Kouvolan ratapihoilla. Tämä puolestaan johtui siitä, että valtio laiminlöi 10 vuoden ajan investointeja Kotkan Kotolahden ratapihan viiteen lisäraiteeseen. Venäjältä haalittiin ahneesti myrkkyjunaliikennettä tunnistamatta toiminnan vaaroja ja ympäristöriskejä. Koko junavaunuletka olisi voinut räjähtää. Törkeää huolimattomuutta ja piittaamattomuutta, jonka johdosta aiheutettiin huomattavaa vaaraa myös ohikulkevien junien matkustajille.

  • 6.11.2020 at 14:43
    Permalink

    Pääsee vanhenemaan kuitenkin poliisin pöytälaatikossa. Resurssipula vai mikä lie?Onnettomuudesta on jo aikaa. Ihme on jos löytyy tuomittavia. Aika vapaasti saa mellastaa täällä ympäristön ja toisten kustannuksella.

  • 7.11.2020 at 04:22
    Permalink

    Tuomittavia ympäristörikoksesta tulevat olemaan ainakin VR ja valtio (Väylävirasto, Traficom ja liikenne- ja viestintäministeriö). VR tulee saamaan muhkean yhteisösakon. Valtion tuomitseminen tulee korottamaan vahingonkorvauksia niille, jotka eivät ole vielä korvauksia saaneet.

    Kinnin onnettomuutta voidaan verrata siihen tapaukseen, kun korkein oikeus tuomitsi vuonna 2008 Neste Oilin yhteisösakkoon Naantalin öljynjalostamolla vuonna 2001 tapahtuneesta öljyvuodosta. Vuoto aiheutui, kun työntekijä oli unohtanut sulkea venttiilin. Korkein oikeus piti tapausta vakavana. Tämä KInnin onnettomuus on kuitenkin huomattavasti vakavampi ja törkeämpi ympäristörikos.

Comments are closed.

Viikon kysymys

Sorry, there are no polls available at the moment.