Mielipide: Valtolantien kunnossapito tarvitsee asianmukaisen kaluston

Ajaessani päivittäin Valtolantietä, jäinen ja polanteinen tie on uskomattoman surkeassa ja liikenneturvallisuuden vaarantavassa kunnossa. Lain mukaan kuljettajan on mukautettava ajonopeus

Valtolantien kunto jaksaa ihmetyttää vuodesta toiseen. Pilapiirtäjä Toivanen otti tien kuntoon kantaa toukokuussa 2018.

Pitäjänuutiset

Ajaessani päivittäin Valtolantietä, jäinen ja polanteinen tie on uskomattoman surkeassa ja liikenneturvallisuuden vaarantavassa kunnossa.

Lain mukaan kuljettajan on mukautettava ajonopeus keliolosuhteiden mukaiseksi, mutta tällä tieosuudella jo hiljaisella ajonopeudellakin etenkin kapea-akselinen henkilöauto voi todella syvien jäisten polanteiden vuoksi kääntyä poikittain ja ajautua vastaan tulevan auton eteen tai suistua tieltä.

Tien kunnossapidosta vastaavalle ja urakoinnin kilpailuttajalle Ely-keskukselle lähetän palauttetta koko runsaslumisen talven osalta, koska Valtolantien kunnossapito on ollut heikkoa.

Mitkä ovat olleet Ely-keskuksen urakkavaatimukset? Onko urakkatarjous ollut tienkäyttäjien ja alueen elinvoimaisuuden edun mukainen? Pääurakoitsija valtion tiellä on Destia.

Valtolantien ja vastaavien teiden kunnossapitoon paras työväline olisi tiehöylä, joka vahvistaa tien kuntoa pitkällä aikavälillä ja edistää liikenneturvallisuutta.

Kritiikkini ei siis kohdistu urakoitsijaan, vaan palvelun tilaajaan ja kilpailuttajaan, koska tienpidossakaan halvalla ei saa laatua.

Alpi Ripatti

Kuntavaaliehdokas (kesk.)

Mäntyharju

Kommentoi