Mielipide: Koirakivenraitti tarvitsee asfaltoinnin

Pitäjänuutiset 17.12.2020 esittää aiheetonta kritiikkiä maa-ja metsätalousministeri Jari Leppää kohtaan koskien Koirakivenraitin joulun alla saamaa kunnostusrahaa. Kyseistä artikkelia tietolähteenään käyttävä

Pitäjänuutiset

Pitäjänuutiset 17.12.2020 esittää aiheetonta kritiikkiä maa-ja metsätalousministeri Jari Leppää kohtaan koskien Koirakivenraitin joulun alla saamaa kunnostusrahaa. Kyseistä artikkelia tietolähteenään käyttävä 30.12.2020 ilmestynyt Ilta-Sanomat jatkaa samalla linjalla Pitäjänuutisen kirjoitusta lainaten. Artikkelissa esiintynyt Ely-keskuksen edustaja arvioi päällysteen tarpeellisuutta ensisijaisesti liikennelaskelmiin vedoten, eikä ole riittävästi perehtynyt muihin seikkoihin, mitkä puoltavat kyseistä kunnostusta.

Ennen paikallisten Ruuttilantienä tuntema Koirakivenraitti on noin 1,5 kilometriä pitkä puoliksi Mäntyharjun ja puoliksi Pertunmaan kunnan alueella kulkeva yhdystie 5-tien rampin ja Koirakiven välillä haarautuen Mäntyharjun suuntaan Koirakiventieksi ja Höltän suuntaan museotienä jatkuvaksi Miekansalmentieksi.

Koirakiventiestä haarautuu puolestaan noin 200 metrin etäisyydellä entisen Koirakiven kansakoulun kohdalta erittäin runsaasti käytetty hiekkapintainen 13 kilometriä pitkä yhdystie Hietaniemen kylälle ja sieltä edelleen Jaalan suuntaan. 5-tien rampilta Pertunmaan kirkonkylää kohti jatkuva Honkaniementie päällystettiin jo viime vuosituhannella erityisesti silloin matkailua palvelleeseen Pöylinniemeen asti.

Koirakivenraitti palvelee yhdystienä paitsi paikallisia asukkaita kesäasukkaat mukaan lukien, eri elinkeinoja, kauppaa, sekä maa- ja metsätaloutta. Muun muassa metsätalouden runsas raskas kuorma-autoliikenne Hietaniemen suunnalta käyttää tietä läpikulkuväylänään kohti 5-tietä.

Kesäisin Ely-keskus ei ole valvonut riittävästi yhdystien suolaamista ja lanaamista, josta johtuen tien käyttäjien aikaansaama hiekkapölypilvi leijuu laajalti myös ympäröiville tiluksille. Viinimarjapensaat ja omenapuut ovat paksun pölykerroksen peitossa, niin että sato on pakko pestä ennen syömistä ja muuta käyttöä. Kesällä lähes puolta mäkisestä ja mutkaisesta tiestä kattaa niin sanottu vallesmannin kihara, mitä 1-2 kertaa kesässä tapahtuva pintapuolinen lanaus ei korjaa. Keväisin Koirakiven urheilukentän tienoolla olevalla tieosuudella on lisäksi läpikulkua vaikeuttavaa kuoppaista liejua ilmeisesti lähellä olevasta jonkinlaisesta lähteestä johtuen.

Suunniteltu tien päällystys poistaa laajalti nämä kaikki edellä mainitut haittatekijät.

Sekä Mäntyharjulle että Pertunmaalle veroja maksavat kaikki kyläläiset, kesäasukkaat sekä yrittäjät ottavat tien kunnostuksen suurella kiitollisuudella vastaan.

Seija Mattila

Julkaisemme lukijoiden kirjoituksia lehden mielipidesivulla ja verkkosivuilla. Kirjoituksia voi lähettää osoitteeseen toimitus@pitajanuutiset.fi. Kirjoituksen hyvä mitta on noin 2 500 merkkiä. Toimitus voi lyhentää ja editoida tekstejä. Julkaisemme pääasiassa omalla nimellä kirjoitettuja tekstejä. 

Kommentoi